Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Speciallärarprogrammet - Specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling

Speciallärarprogrammet är en påbyggnadsutbildning på avancerad nivå för dig med som har lärarexamen och som har arbetat minst tre år som lärare efter examen.

Läsande barn
Foto: Jens Olof Lasthein

Utbildningen har fokus på professionell och akademisk kompetens som kan förebygga och undanröja hinder i lärmiljöer, för att möjliggöra kunskapsutveckling hos alla barn och elever i läs- och skrivsvårigheter.

Som speciallärare med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling har du fördjupade kunskaper om goda förutsättningar för språk-, skriv- och läsutveckling hos alla barn och elever. Med din specialiserade kompetens kan du kartlägga barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling, granska lärmiljöer och föreslå åtgärder som utvecklar inkluderande lärmiljöer.

Utbildningens inriktning ger en yrkeskompetens som bland annat innebär en fördjupad förmåga att:

  • kartlägga språk-, skriv- och läsutveckling hos barn och elever
  • analysera undervisning för att undanröja hinder och främja barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling
  • fungera som kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling.

Inför höstterminen 2024 uppdateras och förnyas Speciallärarprogrammet med tydligare fokus på elevhälsa och neuropsykiatriska svårigheter. En ny kurs introducerar specialpedagogisk kompetens i elevhälsans arbete. Kursen lyfter elevhälsa i relation till skolans utbildningsuppdrag och stöttar hur du utformar din undervisning, för att möjliggöra elevers framsteg mot att uppnå utbildningens mål.

  • Programöversikt

    Genom utbildningen utvecklar du både en yrkesprofessionell och en akademisk kompetens. Vetenskapliga förhållningssätt löper som en röd tråd genom hela programmet. Vetenskapsteori och metod som kunskapsområde behandlas i två kurser under första och sista terminen. Du möter programmets kunskapsområden både teoretiskt och praktiskt genom bland annat:

    • föreläsningar, seminarier och workshops,
    • övningar, case, dilemman och andra uppgifter som arbetas med enskilt eller i grupp,
    • verksamhetsförlagda fältstudier (VFF) i samarbete med företrädare för relevanta specialpedagogiska verksamheter.

    Utbildningens kurser

    Kurs 1: Det specialpedagogiska samhällsuppdraget, UQ1SE1 7,5hp
    Kurs 2: Utveckling i och av pedagogiska lärmiljöer, UQ1SE2 7,5hp
    Kurs 3: Vetenskapsteori och metod I, UQ1SE3 7,5hp
    Kurs 4: Professionella samtal i specialpedagogiska sammanhang UQ1SE4 7,5hp
    Kurs 5: Möjligheter och hinder inom språk-, skriv- och läsutveckling, UQ2SU1, 15 hp
    Kurs 6: Bedömning av och för språk-, skriv- och läsutveckling, UQ2SU2, 7,5 hp
    Kurs 7: Pedagogisk utredning och åtgärdsprogram, UQ2SU3, 7,5 hp
    Kurs 8: Specialpedagogisk kompetens i elevhälsans arbete, UQ3SE1, 7,5 hp
    Kurs 9: Vetenskapsteori och metod II, UQ3SE2 7,5 hp
    Kurs 10: Självständigt arbete – inom Speciallärarprogramet med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling, UQ3SU3, 15 hp

    Campusförlagd utbildning (studietakt 100 %)

    Under utbildningens tre terminer varierar undervisningen mellan campus- och distansundervisning. Undervisningsdagarna är förlagda till sammanhängande måndagar och tisdagar cirka 20 till 22 dagar per termin. Den tredje terminen har ett mer varierat upplägg med handledning av ditt självständiga arbete. Ungefärligt antal undervisningsdagar på campus:

    Termin 1: inledande 15 hp 0 campusdagar. Avslutande 15 hp upp till 7 campusdagar
    Termin 2: samtliga undervisningsdagar
    Termin 3: inledande 15 hp 6 till 10 campusdagar. Självständigt arbete 15 hp 0 campusdagar

    Utbildning med 100 procent studietakt innebär cirka 40 timmar studier per vecka. Studierna består av schemalagd undervisning, egenplanerat arbete i studentarbetslag och individuella studier. Utbildningens distansundervisning sker via mötesplattformen Zoom och lärplattformen Athena.

    Distansutbildning med inslag av campusundervisning (studietakt 50 %)

    Utbildningen ges till största del på distans, med inslag av undervisningsdagar på campus. Under utbildningens specialiseringskurser, termin 3 till 4, är dagarna på campus något tätare. Undervisningsdagarna är huvudsakligen förlagda till sammanhängande torsdagar och fredagar under terminerna 1 till 5, cirka en gång per månad, med 10 till 12 undervisningsdagar per termin. Termin 6 har ett delvis mer varierat upplägg med uppsatshandledning för självständigt arbete. Ungefärligt antal undervisningsdagar förlagda på campus:

    Termin 1: 0 campusdagar
    Termin 2: upp till 4 campusdagar
    Termin 3: upp till 5 till 6 campusdagar
    Termin 4: upp till 5 till 6 campusdagar
    Termin 5: upp till 5 till 6 campusdagar
    Termin 6: 0 campusdagar

    Utbildning med studietakt 50 procent innebär cirka 20 timmar studier per vecka. Studierna består av schemalagd undervisning, egenplanerat arbete i studentarbetslag och individuella studier. Utbildningens distansundervisning sker via mötesplattformen Zoom och lärplattformen Athena.

  • Så ansöker du

    På länken nedan hittar du information om hur du ansöker, viktiga datum och vilken dokumentation som krävs för att du ska kunna bli antagen till speciallärarprogrammet eller specialpedagogprogrammet.

    Så ansöker du

  • Mer information

    Webbregistrering HT24

    Du måste registrera dig för att behålla din utbildningsplats. Information om registrering och övrig information du behöver skickas ut i ett välkomstbrev från institutionen innan terminsstart.  För att fortsätta redan påbörjade studie måste du också registrera dig på din nästa kurs.

    Reservantagning HT24

    Blir reservantagning aktuell efter att ordinarie ansökningsomgång är avslutad så anslås det här.

    Tillgodoräknande

    Om du är antagen som student vid Stockholms universitet kan du som tidigare studerat specialpedagogik, vid Stockholms universitet eller annat lärosäte ansöka om att tillgodoräkna dina tidigare kunskaper.

    Läs mer om Tillgodoräknande.

    Studera med funktionsnedsättning
    Om du har frågor kring stöd under dina studier på Specialpedagogiska institutionen är du välkommen att kontakta vår studievägledare som är kontaktperson för studenter med behov av riktat pedagogiskt stöd.

    Läs mer att Studera med funktionsnedsättning.

    Schema – HT24

    På länkarna nedan hittar du preliminärt schema för den inledande terminen.

    100 procent studietakt:

    50 procent studietakt:

  • Kontakt

    Utbildningsadministration

    Om du har frågor om till exempel webbregistrering, schema, eller information på lärplattformen Athena kontakta utbildningsadministratör: speciallarare@specped.su.se

    Studie- och karriärvägledning
    Om du behöver särskilt pedagogiskt stöd under studietiden eller vill diskutera studieplanering kontakta studievägledare: studievagledare@specped.su.se

    Specialpedagogiska institutionens kontaktsida

    Hitta till oss