Speciallärarprogram: språk-, skriv- och läsutveckling
Speciallärarprogramet är en påbyggnadsutbildning på avancerad nivå för dig som har en lärarexamen och har arbetat minst tre år som lärare med lärarexamen.
Observera att inför höstterminen 2024 kommer speciallärarprogrammet att uppdateras. Mer information finns på den nya kurssidan.
Vad kan du använda din kompetens till som speciallärare med inriktning mot språk-, skriv- och läsutveckling till?
Utbildningen syftar till att ge akademisk och professionell kompetens till att arbeta förebyggande och bidra till att reducera hinder och svårigheter i olika lärmiljöer för att stödja alla barns och elevers kunskapsutveckling.
Som speciallärare med specialisering mot språk-, läs- och skrivutveckling fördjupar du dina kunskaper om språk-, läs- och skrivutveckling, om kartläggning och bedömning av språk-, läs- och skrivutveckling, samt om hur en språk-, läs- och skrivundervisning kan utformas för att möta olika behov.
Med din kompetens som speciallärare medverkar du till att planera och utvärdera insatser i undervisningen som främjar alla barns och elevers språk-, läs- och skrivutveckling.
Utbildningens inriktning ska ge en yrkeskompetens som bland annat innefattar:
- en fördjupad förmåga att redogöra för och analysera barns och elevers språk-, läs- och skrivutveckling på ett första- och andraspråk, - analysera innebörder och konsekvenser av olika funktionsnedsättningar inbegripet neuropsykiatriska svårigheter för barns och elevers språk-, läs- och skrivutveckling,
- en fördjupad förmåga att identifiera och analysera hur undervisning, anpassningar inklusive assisterande teknik, och lärmiljöer som helhet kan hindra och möjliggöra barns och elevers språk-, läs- och skrivutveckling i förhållande till olika specialpedagogiska behov och varierade språkliga förutsättningar,
- en fördjupad förmåga att kritiskt granska och tillämpa metoder för att bedöma barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling
- en fördjupad förmåga att verka som en kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör lärande och kunskapsutveckling hos barn och elever med grav språkstörning
-
Programöversikt
Utbildningens struktur och innehåll syftar till att främja både en professionell och en akademisk kompetens. Didaktiska och vetenskapliga moment integreras i kurserna. Vetenskapsteori och forskningsmetod finns med som en röd tråd genom hela programmet.
Varje kunskapsområde behandlar såväl teoretiska som tillämpade aspekter genom bland annat:
- uppdragsdrivna uppgifter som genomförs individuellt och genom kollektivt arbete i studentarbetslag
- case och dilemman
- gruppdiskussioner och gensvarsarbete
- verksamhetsförlagda fältstudier (VFF), i samarbete med företrädare för relevanta specialpedagogiska verksamheter
- Övningar och uppgifter utgör därför vanliga inslag i undervisningen.
Utbildningens samtliga kurser:
Kurs 1: Specialpedagogik som tvärvetenskap UQ1SPL 30hp
Kurs 3: Vetenskapsteori och forskningsmetod samt ämnesfördjupning UQ3SPL 15hp
Kurs 4: Självständigt arbete UQ4SPL 15hp
Campusförlagd utbildning (studietakt 100 %)
Undervisningen ges under sammanhängande måndagar och tisdagar under termin ett och två. Den tredje terminen har ett mer varierat upplägg med uppsatshandledning för självständigt arbete. Utbildningen är huvudsakligen förlagd på campus, men har inslag av digital distansundervisning via mötesplattformen Zoom och lärplattformen Athena. Datum för undervisningsdagarna för nystartade program HT24 kommer att kommuniceras på nya kurssidan innan ansökningsperioden öppnar den 15 februari 2024.
Utbildning med 100 procent studietakt innebär cirka 40 timmar studier per vecka. Studierna består av schemalagd undervisning, egenplanerat arbete i studentarbetslag och individuella studier.Distansutbildning (studietakt 50 %)
Undervisningsdagarna är huvudsakligen förlagda till sammanhängande torsdagar och fredagar under terminerna ett till fem, cirka en gång per månad. Termin sex har ett delvis mer varierat upplägg med uppsatshandledning för självständigt arbete. Utbildningen ges på distans med undervisning via mötesplattformen Zoom och lärplattformen Athena samt med inslag av campusundervisning upp till åtta heldagar per läsår. Datum för undervisningsdagarna för nystartade program HT24 kommer att kommuniceras på nya kurssidan innan ansökningsperioden öppnar den 15 februari 2024.
Utbildning med studietakt 50 procent innebär cirka 20 timmar studier per vecka. Studierna består av schemalagd undervisning, egenplanerat arbete i studentarbetslag och individuella studier. -
Så ansöker du
Ansökningstid och antagningsbesked
Våra professionsutbildningar har ansökan 15 februari - 15 mars. Sista kompletteringsdag är den 3 april. Antagningsbeskeden kommer redan den 21 april, så att du som söker har en större möjlighet att planera för dina studier med din eventuella arbetsgivare. Reservantagning kan komma att ske i en första omgång innan sommaren.
Ansökan görs via antagning.se.
Obligatorisk dokumentation
Yrkeserfarenhet
För att antas till Speciallärarprogrammet krävs minst 3 års yrkeserfarenhet på minst halvtid som lärare efter avlagd lärarexamen. För att styrka yrkesinfarenhet ska Intyg om särskild yrkeslivserfarenhet bifogas till din ansökan.
Har du jobbat tre år eller mer på den arbetsplats du anger i intyget?
Då räcker det att bifoga Intyg om särskild yrkeslivserfarenhet, underskrivet av rektor eller motsvarande.Har du jobbat kortare period än tre år på den arbetsplats du anger i intyget?
Då behöver du bifoga tjänstgöringsintyg som sammantaget med anställningstiden i Intyget om särskild yrkeslivserfarenhet påvisar att du uppfyller kravet på minst tre års yrkeserfarenhet.Tjänstgöringsintygens underskrift, av rektor eller motsvarande, räcker och du behöver inte bifoga ytterligare intygsblankett med nya underskrifter.
För att antas till Speciallärarprogrammet krävs minst 3 års yrkeserfarenhet på minst halvtid som lärare efter avlagd lärarexamen.
Intyg om särskild yrkeslivserfarenhet Speciallärarprogrammet:
Intyg om särskild yrkeslivserfarenhet. Speciallärarprogrammet (67 Kb)
-
Mer information
Sen anmälan för HT23
Speciallärarprogrammet är öppet för sen anmälan till och med 17 april.
Reservantagning för HT23
Reservantagning kommer att starta tidigast 15 augusti 2023.
Tillgodoräknande
Om du är antagen som student vid Stockholms universitet kan du som tidigare studerat specialpedagogik, vid Stockholms universitet eller annat lärosäte ansöka om att tillgodoräkna dina tidigare kunskaper.Läs mer om:
Tillgodoräknande.
Webbregistrering
Du måste registrera dig för att behålla din utbildningsplats.
Läs mer om webbregistrering på utbildningens inledande kurssida
Svar för vanliga frågor (FAQ)
Studera med funktionsnedsättning
Stockholms universitet erbjuder dig som har en dokumenterad varaktig funktionsnedsättning särskilt pedagogiskt stöd under studierna. För tillgång till stöd måste du som student ansöka om detta hos studentavdelningen.För mer information:
Studera med funktionsnedsättningOm du har frågor kring särskilt stöd under dina studier på Specialpedagogiska institutionen är du välkommen att kontakta vår studievägledare som är kontaktperson för studenter med riktat pedagogiskt stöd.
-
Kontakt
Utbildningsadministration
Om du har frågor om till exempel webbregistrering, gruppindelning eller information om lärplattformen Athena kontakta utbildningsadministratör: speciallarare@specped.su.seStudie- och karriärvägledning
Om du behöver särskilt pedagogiskt stöd under studietiden eller vill diskutera studieplanering kontakta studievägledare: studievagledare@specped.su.seSpecialpedagogiska institutionens kontaktsida