AI testas i förskolans ledarskap – nytt samarbete med Stockholms universitet
Kan artificiell intelligens förbättra förskolans ledarskap och pedagogiska kvalitet? Det är kärnfrågan i ett nytt treårigt projekt där Stockholms universitet samarbetar med förskoleförvaltningen i Göteborg.
27 rektorer och en verksamhetschef utforskar hur AI kan avlasta det administrativa arbetet – och frigöra tid för pedagogisk utveckling. Projektet leds av Susanne Kjällander, docent i förskoledidaktik, som lyfter vikten
Susanne Kjällander. Foto: Björn Dalin.
av att se bortom effektivisering.
- Det handlar inte bara om tidsbesparing och effektivitet i administrativa uppgifter, utan också om att i förlängningen förbättra den pedagogiska kvaliteten. Den diskussionen hamnar idag lätt i skymundan, säger Susanne Kjällander.
Målet är att ta fram konkreta exempel och vetenskapligt stöd för hur AI kan användas som ett verktyg i förskolans vardag – med barnens bästa i fokus.
Läs mer om projektet på Förskoleförvaltningen i Göteborgs Stad.