Forskning i förskolan ledde till nytt begrepp: Pedagogisk hållbarhet
Hur utvecklar man långsiktiga och forskningsbaserade arbetssätt för att stärka barns lärande och utveckling med hållbarhet i fokus? Det är frågan som Tyresö kommun arbetat med i form av ett forskningsbaserat utvecklingsstöd (processtöd) med hjälp av Ifous.
Inom förskolan deltog pedagoger i en vetenskaplig process som inte bara fördjupade deras arbete med hållbarhet – utan också ledde till introduktionen av ett helt nytt begrepp: pedagogisk hållbarhet.
Handledare från Stockholms universitet

För att stödja förskolornas arbete med att utveckla undervisningen i hållbarhetsfrågor, knöts Petra Petersen, forskare vid Stockholms universitet, till projektet. Hennes roll var att handleda pedagogerna i att systematiskt undersöka och vidareutveckla den didaktiska designen – alltså hur undervisningen planeras, genomförs och utvärderas. Det blev startpunkten för en vetenskaplig studie med verklig förankring i pedagogernas vardag.
Handledningstillfällena blev viktiga arenor för gemensamt lärande
Här fick förskollärare och barnskötare stöd i att använda ett vetenskapligt arbetssätt i sin egen praktik. Varje tillfälle hade ett tema kopplat till hållbar utveckling, till exempel ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet, men också mer pedagogiska frågor som hur barns delaktighet kan öka, hur man ser tecken på lärande hos barnen och hur hållbarhetsarbetet kan kommuniceras både lokalt och i större sammanhang.
Handledningen gav inte bara idéer och inspiration – utan också konkreta verktyg för att designa och omforma undervisningen tillsammans. Processen visade hur hållbarhetsarbete i förskolan inte bara handlar om innehållet i undervisningen, utan också om att skapa hållbara arbetsformer för pedagogerna själva.
Resultatet?
En fördjupad förståelse för hållbarhet – både som innehåll och som förhållningssätt – och ett nytt begrepp att vidareutforska: pedagogisk hållbarhet.

Läs hela rapporten på ifous webb:
Hållbara förskola i Tyresö
Petra Petersens vetenskapliga artikel kommer inom kort.
Senast uppdaterad: 4 juni 2025
Sidansvarig: Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen