Hur följer vi barns förändrade kunnande – förskolans systematiska kvalitetsarbete
Anna Palmer ingår tillsammans med Christian Eidevald, Sofia Frankenberg och Lena Aronsson i den forskargrupp som kommer att ingå i Ifous program "Förskolebarns förändrade kunnande".
Foto: Maskot, Mostphotos.
Vad innebär kvalitet i förskolan? Hur kan vi följa upp och dokumentera barns förändrade kunnande i relation till målen i förskolans läroplan (LpFö 18)? Vilka förmågor och kunskaper behöver finnas hos lärare och ledare på olika nivåer i organisationen för att utveckla förskolornas systematiska kvalitetsarbete? Det är frågeställningar som står i fokus för FoU-programmet Förskolebarns förändrade kunnande, som har det övergripande syftet att bidra till ökad undervisningskvalitet genom att utveckla och prova modeller att gemensamt på alla nivåer följa upp, dokumentera och analysera förskolans styrkor och utvecklingsbehov.
För forskningsinsatsen ansvarar en forskargrupp från Södertörns Högskola och Stockholms Universitet. Forskargruppen leds av Christian Eidevald (SH) och Anna Palmer (SU). I gruppen ingår även Sofia Frankenberg (SU) och Lena Aronsson(SU).
Programmet startar i januari 2025 och pågår till december 2026.
FoU-programmet Förskolebarns förändrade kunnande fokuserar på vilka metoder som fungerar för att följa och stötta varje barns utveckling och lärande i den dagliga undervisningen i förskolan.