Språkutveckling i fokus för de yngsta barnen i förskolan
I ett tvåårigt samarbete mellan Stockholms universitet och Järva stadsdelsförvaltning har forskare och förskolepersonal arbetat tillsammans för att stärka de yngsta barnens språkutveckling.
Projektet, som ingår i den nationella ULF-satsningen (Utveckling, Lärande, Forskning), har haft ett särskilt fokus på barn i områden med stor språklig och kulturell mångfald – där behovet av stöd ofta är som störst men resurserna begränsade.
Målet har varit att skapa rika och stimulerande språkmiljöer för de allra yngsta barnen i förskolan. Genom att kombinera aktuell forskning med praktiskt arbete har projektet tagit fram konkreta metoder och material som hjälper barn att bygga upp sitt ordförråd och utveckla sitt språk – något som är avgörande för både lärande och framtida skolgång.
En-till-en-interaktion i ULF-projektet. Foto: Privat.
Ett av resultaten är en modell som kallas Mini-SEMLA, ett arbetssätt som utvecklats i nära samarbete mellan forskare, förskolepedagoger och skolledare. Arbetet har letts av docent Anna Palmer tillsammans med förskolestrateger och med stöd från professor Hillevi Lenz Taguchi, som följt projektets utveckling.
Projektet visar hur viktigt det är att rikta uppmärksamheten mot de yngsta barnens lärande – och hur samarbete mellan forskning och förskola kan göra verklig skillnad.