Utbildningsvetenskaplig kärna inom grundlärarprogrammet - fritidshem
Den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK eller kärnan-kurserna) ingår i alla lärarutbildningar vilket innebär att alla lärarstudenter får en gemensam kunskapsbas inom sju centrala områden. Här presenteras de kurser som ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan inom Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem.
Kurserna inom UVK löper som en röd tråd genom hela utbildningen och omfattar två terminers studier. I grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem ingår, som i övriga lärarprogram, dessa kurser som ska ge dig som blivande lärare kompetens inom följande sju områden:
- skolväsendets historia, organisation och villkor, samt demokratins grunder
- teorier om lärande och individens utveckling
- juridik och etik i skolans värld
- sociala relationer, konflikthantering och ledarskap
- framträdande och retorik
- specialpedagogik
- utvärdering och utvecklingsarbete
- vetenskapsteori och forskningsmetodik
- ämnesdidaktik, läroplansteori, bedömning
UVK-kurser som ingår i programmet
Utbildningens historia och plats i samhället (UCG01K), 5 hp.
Ges vid Institutionen för pedagogik och didaktik.
Teorier om lärande och individens utveckling (DIG01K), 7,5 hp.
Ges vid Institutionen för pedagogik och didaktik.
Juridik och etik i skolans värld (JUL104), 2,5 hp.
Ges vid Juridiska institutionen.
Sociala relationer i skolan: Grundlärare, fritidshem (UB214A), 7,5 hp.
Ges vid BUV.
Framträdande och retorik (NSNK03), 3,5 hp.
Ges vid Institutionen för svenska och flerspråkighet.
Specialpedagogik – Grundlärarprogrammet (UQ002K), 7,5 hp.
Ges vid Specialpedagogiska institutionen.
Utvärdering och utvecklingsarbete i undervisning och skola (UCG20K), 4 hp.
Ges vid Institutionen för pedagogik och didaktik.
Kunskap, vetenskap och forskningsmetodik (FI100L), 7,5 hp.
Ges vid Filosofiska institutionen.
Fritidshemmets ämnesdidaktik, läroplansteori, bedömning (UB213Z), 15 hp.
Ges vid BUV.
Senast uppdaterad: 22 december 2022
Sidansvarig: Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen