Att undervisa i språk för heterogena grupper

Workshop

Datum: måndag 23 september 2024

Tid: 13.00 – 16.00

Plats: Online via Zoom

Hur kan du planera din undervisning för att möta de utmaningar som heterogena undervisningsgrupper i språk kan innebära?

Välkommen till en workshop som tar avstamp i aktuell högskoleinriktad språkdidaktisk forskning.
Workshoppen är till för dig som undervisar i språk vid universitetet och som vill utveckla dina kunskaper om språkundervisning tillsammans med kollegor. Vi bjuder in lärare från alla svenska universitet och högskolor att delta. Workshoppen ges enbart online via Zoom.

 

Om workshoppen

Nivån på studenters faktiska förkunskaper varierar i många universitetskurser, inte minst i språkkurser. Det är till exempel inte ovanligt att förstaspråkstalare eller personer med hög kommunikativ kompetens i ett visst språk går grundläggande universitetskurser i just det språket. Anledningarna till att de går kan vara många, bland annat att de kan behöva formell kompetens i målspråket. Starkt varierande förkunskaper kan leda till påtagliga skillnader bland studenter när det gäller förväntningar på undervisningens innehåll, tempo och stöttning.
Men det finns också andra aspekter som påverkar studentens förväntningar på en språkkurs, till exempel syftet med att läsa kursen och tidigare erfarenheter av att läsa ett främmande språk på universitetsnivå.

I workshoppen får du tillfälle att diskutera språkdidaktiska utmaningar som olika typer av heterogenitet i språkundervisningen kan leda till. Vi belyser hur heterogenitet kan hanteras på olika sätt, bland annat hur strategier för differentiering kan användas i undervisningen.

Workshopsledare Tore Nilsson, och Mara Haslam vid Institutionen för ämnesdidaktik. Medverkar gör Martin Säfström, Institutionen för Asien- och Mellanösternstudier, som lett ett pedagogiskt utvecklingsprojekt om Nybörjarkurser i språk – genomströmning och heterogena studentgrupper. Workshoppen hålls på svenska.

Förberedelser

Läs:
Şaban, C. & Atay, D. (2023). Differentiated instruction in higher education EFL classrooms: Instructors’ perceived practices in a Turkish context. MEXTESOL Journal 47(2).
Tinto, V. & Pusser, B. (2006). Moving from theory to action: Building a model of institutional action for student success. National Postsecondary Education Cooperative. (Sidorna 1—18)

Ta med:
Något exempel på kurs eller delkurs där heterogeniteten är påtaglig och kan få konsekvenser för undervisningen.

Anmälan

Workshoppen vänder sig till universitetslärare lärare inom språkämnen. Deltagande är kostnadsfritt. Antalet platser är begränsat varför vi tillämpar först till kvarn.

Anmäl dig här

Arrangör är Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL) som har i uppdrag att verka för och stödja utveckling av undervisning vid universitetet.

Här utvecklar du ditt akademiska lärarskap inom område 5. Kursutvecklare. Du får i workshoppen kunskaper och redskap för att skapa och utveckla kurser och undervisningsformer.

Läs mer om det akademiska lärarskapets åtta dimensioner