Pedagogisk skicklighet — hur den beskrivs, styrks och bedöms
Workshop
Datum: tisdag 5 november 2024
Tid: 13.00 – 16.00
Plats: Workshoppen är inställd
Vad är pedagogisk skicklighet? Hur kan den beläggas av sökande och hur bedöms den av sakkunniga? Hur tas detta tillvara i lärarförlags- och docenturnämnder, samt av ansvarig prefekt? Träna på autentiskt material, diskutera hur pedagogisk skicklighet styrks i ansökningar samt diskutera bedömning i relation till ställda och formulera utlåtande om sökandes pedagogiska skicklighet med kollegor.
Den här workshoppen vänder till dig som är prefekt eller har uppdrag i en lärarförslags-, befordrings- eller docenturnämnd och behöver ta ställning till bedömningar av pedagogisk skicklighet gjorda av sakkunniga.
Om workshoppen
Under workshoppen får du prova på bedömning av pedagogiska portföljer, diskutera utformningen av sakkunnigutlåtanden och utbyta erfarenheter ifråga om att ta ställning till pedagogisk skicklighet utifrån dessa.
Målen med workshoppen är att:
- tydliggöra aspekter och nivåer av pedagogisk skicklighet så som de uttrycks i allmänhet och vid Stockholms universitet i synnerhet
- ge exempel på hur pedagogisk skicklighet kan skrivas fram och beläggas i samband med tjänstetillsättningar och befordringsärenden
- nyansera bilden av vad det innebär att bedöma pedagogisk skicklighet och att formulera ett sakligt och välgrundat utlåtande
- belysa utmaningar i samband med ställningstaganden till sakkunnigbedömningar
Workshopledare:
Lotta Jons, FD i pedagogik och vårdlärarexamen, pedagogisk utvecklare vid Stockholms universitet sedan 2008, pedagogiskt sakkunnig i samband med befordrans- och tillsättningsärenden sedan 2013 samt Ledamot i Södertörns högskolas Pedagogiska meriteringskommitté under åren 2016 - 2020.
Joakim Edsjö, professor i teoretisk fysik, sektionsdekan för matematisk-fysiska sektionen. Engagerad i högskolepedagogiska frågor. Gör ofta olika bedömningsuppdrag om kvalitetssäkring, pedagogisk och vetenskaplig skicklighet. Ger tillsammans med Lotta Jons en workshop om att bedöma pedagogisk kompetens för lärarförslagsnämnder med mera.
Workshoppen ges på svenska.
Förberedelser
Inför workshoppen förväntas du ta del av följande material:
- Bolander Laksov, Klara (2018). Att bedöma pedagogisk skicklighet – är det verkligen så svårt? – en studie av skillnader i bedömningar mellan vetenskapligt och pedagogiskt sakkunniga. Högre utbildning, 8 (2), 55–68
- Att använda pedagogiskt sakkunniga i samband med tjänstetillsättning - video (8 min) Jessice van der Sluijs, Juridiska fakulteten
- Vad är viktigt att tänka på i samband med bedömning av pedagogisk skicklighet - video (14 min) med Klara Bolander Laksov och Max Scheja
Har du frågor? Kontakta Lotta eller Joakim
Anmälan
Workshoppen vänder sig till pedagogiskt ansvariga, oavsett ämnestillhörighet, vid Stockholms universitet. Deltagande är kostnadsfritt. Antalet platser är begränsat varför vi tillämpar först till kvarn.
Arrangör är Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL) som har i uppdrag att verka för och stödja utveckling av undervisning vid universitetet.
Här utvecklar du ditt akademiska lärarskap inom område 8. Utforskande lärarskap. Du får i workshoppen kunskaper och redskap för att bidra till kunskapsspridning och kollegial utveckling.
Senast uppdaterad: 6 augusti 2024
Sidansvarig: Centrum för universitetslärarutbildning