Forskningsämne Marknadsföring
Forskningen inom marknadsföring fokuserar på hur företag, konsumenter och andra intressenter agerar och interagerar på olika marknader och vilka effekter det har på företags-, konsument- och samhällsnivå.
Vi använder både kvalitativa och kvantitativa metoder för att undersöka olika marknadsföringsrelaterade fenomen, såsom som konsumentbeteende, digital marknadsföring, tjänstemarknadsföring, varumärkeshantering, platsmarknadsföring, kundrelationer, konsumentkultur, innovation, och reklam och dess effekter.
Delar av vår forskning präglas av ett kritiskt förhållningssätt medan andra delar genomförs i nära samverkan med företag. Oavsett vilket är ambitionen med vår forskning ofta att vara konstruktiv och åstadkomma effekter i praktiken, utanför akademin.
Relaterat forskningsämne
Företagsekonomi
På denna sida
Forskare
Reema Akhtar
Doktorand

Tony Apéria
Universitetslektor

Per-Olof Berg
Professor emeritus

Niklas Bondesson
Universitetslektor

Anna Felicia Ehnhage
Doktorand

Jon Engström
Universitetslektor

Johanna Fernholm
Universitetslektor

David Bengt Yngve Fridner
Doktorand

Evert Gummesson
Professor emeritus

Hanna Hjalmarson
Universitetslektor

Martin Johanson
Universitetslektor

Shakiba Khodabandeh
Doktorand

Nishant Kumar
Docent

Andrea Lucarelli
Universitetslektor, docent

Susanna Molander
Universitetslektor, docent
Fredrik Nordin
Professor, prefekt

Gulnar Nussipova
Doktorand

Anders Parment
Universitetslektor

Christian Persson
Universitetslektor

Saba Samadilashkariani
Doktorand

Martin Svendsen
Universitetslektor

Sten Söderman
Professor emeritus

David Sörhammar
Universitetslektor, docent

Natalia Tolstikova
Universitetslektor
David Valldeby
Lärare

Malin Wennberg
Doktorand

Solveig Wikström
Professor emerita

Ali Yakhlef
Professor emeritus

Jacob Östberg
Professor

Forskargrupp
Utbildningar
Forskarutbildning
Mer information om att läsa på forskarutbildningen i företagsekonomi med fokus på marknadsföring hittar du på den engelska sidan Doctoral programme in Business Administration
Nyheter
Verksamhet kopplad till ämnet
Forskning och undervisning inom marknadsföring sker vid Marknadsföringssektionen på Företagsekonomiska institutionen/Stockholm Business School vid Stockholms universitet.
Företagsekonomiska institutionen