Forskningsämne Marknadsföring
Forskningen inom marknadsföring fokuserar på hur företag, konsumenter och andra intressenter agerar och interagerar på olika marknader och vilka effekter det har på företags-, konsument- och samhällsnivå.
Vi använder både kvalitativa och kvantitativa metoder för att undersöka olika marknadsföringsrelaterade fenomen, såsom som konsumentbeteende, digital marknadsföring, tjänstemarknadsföring, varumärkeshantering, platsmarknadsföring, kundrelationer, konsumentkultur, innovation, och reklam och dess effekter.
Delar av vår forskning präglas av ett kritiskt förhållningssätt medan andra delar genomförs i nära samverkan med företag. Oavsett vilket är ambitionen med vår forskning ofta att vara konstruktiv och åstadkomma effekter i praktiken, utanför akademin.
Relaterat forskningsämne
FöretagsekonomiPå denna sida
Forskare
Tony Apéria
Universitetslektor
Hanna Berg
Universitetslektor, docent
Per-Olof Berg
Professor emeritus
Stefan Biscevic
Doktorand
Niklas Bondesson
Universitetslektor
Jon Engström
Universitetslektor
Johanna Fernholm
Universitetslektor
David Bengt Yngve Fridner
Doktorand
Maria Frostling
Universitetslektor, docent
Hanna Hjalmarson
Universitetslektor
Martin Johansson
Universitetslektor, docent
Shakiba Khodabandeh
Doktorand
Nishant Kumar
Docent
Ebba Laurin
Tillfällig personal
Andrea Lucarelli
Universitetslektor, docent
Ragnar Lund
Forskare
Susanna Molander
Universitetslektor, docent
Blanca Moreno de Castro
Universitetslektor
Rana Mostaghel
Universitetslektor, docent
Fredrik Nordin
Professor, prefekt
Shreyas B Pandit
Doktorand
Anders Parment
Universitetslektor
Christian Persson
Universitetslektor
Saba Samadilashkariani
Doktorand
Jonathan David Schöps
Biträdande lektor
Karin Setréus
Doktorand
Martin Svendsen
Universitetslektor
Sten Söderman
Professor emeritus
David Sörhammar
Universitetslektor, docent
Natalia Tolstikova
Universitetslektor
David Valldeby
Lärare
Malin Wennberg
Doktorand
Solveig Wikström
Professor emerita
Ali Yakhlef
Professor emeritus
Carl Yngfalk
Universitetslektor
Jacob Östberg
Professor
Forskargrupper
Utbildningar
Forskarutbildning
Mer information om att läsa på forskarutbildningen i företagsekonomi med fokus på marknadsföring hittar du på den engelska sidan Doctoral programme in Business Administration
Nyheter
Verksamhet kopplad till ämnet
Forskning och undervisning inom marknadsföring sker vid Marknadsföringssektionen på Företagsekonomiska institutionen/Stockholm Business School vid Stockholms universitet.
Företagsekonomiska institutionen