Forskningsämne Marknadsföring
Forskningen inom marknadsföring fokuserar på hur företag, konsumenter och andra intressenter agerar och interagerar på olika marknader och vilka effekter det har på företags-, konsument- och samhällsnivå.
Vi använder både kvalitativa och kvantitativa metoder för att undersöka olika marknadsföringsrelaterade fenomen, såsom som konsumentbeteende, digital marknadsföring, tjänstemarknadsföring, varumärkeshantering, platsmarknadsföring, kundrelationer, konsumentkultur, innovation, och reklam och dess effekter.
Delar av vår forskning präglas av ett kritiskt förhållningssätt medan andra delar genomförs i nära samverkan med företag. Oavsett vilket är ambitionen med vår forskning ofta att vara konstruktiv och åstadkomma effekter i praktiken, utanför akademin.
Relaterat forskningsämne
Företagsekonomi
På denna sida
Forskare
Tony Apéria
Universitetslektor

Hanna Berg
Universitetslektor, docent

Per-Olof Berg
Professor emeritus

Stefan Biscevic
Doktorand

Niklas Bondesson
Universitetslektor

Jon Engström
Universitetslektor

Johanna Fernholm
Universitetslektor

Maria Frostling
Universitetslektor, docent

Hanna Hjalmarson
Universitetslektor

Martin Johansson
Universitetslektor, docent

Shakiba Khodabandeh
Doktorand

Nelli Khorsun
Doktorand

Nishant Kumar
Docent

Ebba Laurin
Tillfällig personal

Andrea Lucarelli
Universitetslektor, docent

Ragnar Lund
Forskare

Susanna Molander
Universitetslektor, docent
Blanca Moreno de Castro
Universitetslektor

Rana Mostaghel
Universitetslektor, docent

Fredrik Nordin
Professor, prefekt

Shreyas B Pandit
Doktorand

Anders Parment
Universitetslektor

Christian Persson
Universitetslektor

Saba Samadilashkariani
Doktorand

Jonathan David Schöps
Biträdande lektor

Martin Svendsen
Universitetslektor

Sten Söderman
Professor emeritus

David Sörhammar
Universitetslektor, docent

Natalia Tolstikova
Universitetslektor
David Valldeby
Lärare

Malin Wennberg
Doktorand

Solveig Wikström
Professor emerita

Ali Yakhlef
Professor emeritus

Carl Yngfalk
Universitetslektor

Jacob Östberg
Professor

Forskargrupper
Utbildningar
Forskarutbildning
Mer information om att läsa på forskarutbildningen i företagsekonomi med fokus på marknadsföring hittar du på den engelska sidan Doctoral programme in Business Administration
Nyheter
Verksamhet kopplad till ämnet
Forskning och undervisning inom marknadsföring sker vid Marknadsföringssektionen på Företagsekonomiska institutionen/Stockholm Business School vid Stockholms universitet.
Företagsekonomiska institutionen