Forskningsprojekt Att låna eller att inte låna?
Många länder har infört studielån för att stödja deltagande i och finansiering av högre utbildning. Andelen studenter som utnyttjar sin rätt till lån varierar dock mycket mellan högre utbildningssystem och i det här projektet frågar vi vilka faktorer på institutions- och individnivå som påverkar utnyttjandegraden av studielånet?

Att låna eller att inte låna? Internationella jämförande analyser av studentlånsnyttjande
Den här frågan är relevant eftersom otillräckligt eller dåligt utformat ekonomiskt stöd kan tvinga studenter att förlita sig mer på betalt arbete, leda till fattigdom eller orsaka stora skulder när studierna är avslutade. Dessa omständigheter kan i sin tur få negativa konsekvenser för studieresultat.
Vi studerar dessa frågor i en uppsättning jämförande studier som gör det möjligt för oss att analysera betydelsen av den kontext inom vilken studielånen fungerar, inklusive andra delar av studiefinansiering som bidrag eller avgifter. Först utvecklar vi Student Support and Fees Dataset med detaljerade uppgifter om statligt subventionerade studielån i 34 avancerade ekonomier mellan 2010 och 2022. Sedan använder vi dessa data i en blandmetodstudie för att analysera om lånetyp och omfattningen av lånesubventionering är relaterat till utnyttjandegrad. Slutligen kommer vi att använda data från vårt unika surveyexperiment och från Eurostudent-undersökningarna för att analysera vad som påverkar studenters inställning till lån och deras sannolikhet att ta på sig studieskulder.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Krzysztof Czarnecki
Forskare

Medlemmar
Tomas Korpi
Professor

José Montalban Castilla
Assistant professor
