Krzysztof Czarnecki får stöd från Riksbankens jubileumsfond
Vilka faktorer driver studenter att ta på sig studieskulder? Ett nytt projekt finansierat av Riksbankens Jubileumsfond ska undersöka vad som påverkar beslut om studielån och bidra till bättre utbildningspolitik och ekonomiska stödsystem. Under ledning av forskaren Krzysztof Czarnecki vid Institutet för social forskning (SOFI) kommer studien att analysera data från 34 länder för att utforska hur institutionella och individuella faktorer formar studenters beslut kring lån.
Krzysztof Czarnecki. Foto: Magnus Dahl
SOFI-forskaren Krzysztof Czarnecki har nyligen beviljats ett forskningsbidrag från Riksbankens Jubileumsfond för sitt projekt "Att låna eller att inte låna?". Projektet undersöker faktorer som påverkar studenters benägenhet att använda studielån – ett ämne av stor betydelse för utbildningspolitik och studenters ekonomiska välbefinnande.
I många länder är studielån avgörande för att möjliggöra och finansiera högre utbildning. Trots detta varierar andelen studenter som utnyttjar sin rätt till lån markant mellan olika utbildningssystem. Czarneckis forskning fokuserar på institutionella och individuella faktorer som påverkar hur studielån används samt de möjliga konsekvenserna av dessa faktorer.
Forskningsprojektet består av flera delar, inklusive utvecklingen av ”Student Support and Fees Dataset”, en databas med detaljerad information om statligt subventionerade studielån i 34 avancerade ekonomier mellan 2010 och 2022. Denna databas kommer att användas för att grundligt analysera hur olika lånetyper och nivåer av subventionering påverkar utnyttjandegraden. Projektet omfattar även unika surveyexperiment och data från Eurostudent-undersökningarna, vilka ska ge insikter i hur studenters attityder till lån och deras benägenhet att ta på sig studieskulder varierar beroende på olika faktorer.
Genom att identifiera faktorer som främjar ett effektivt och hållbart användande av studielån har projektet potential att bidra till förbättringar inom utbildningspolitiken.
Många länder har infört studielån för att stödja deltagande i och finansiering av högre utbildning. Andelen studenter som utnyttjar sin rätt till lån varierar dock mycket mellan högre utbildningssystem och i det här projektet frågar vi vilka faktorer på institutions- och individnivå som påverkar utnyttjandegraden av studielånet?
Forskningen vid den socialpolitiska avdelningen inkluderar studier av förklaringar till välfärdsstatens utveckling liksom socialpolitikens effekter på individuell och samhällelig nivå, ofta i ett internationellt komparativt perspektiv och med kvantitativa forskningsmetoder.