Om sfi-proven

Arbetet med att utveckla och ta fram sfi-proven görs av en arbetsgrupp som består av ett antal provkonstruktörer, en statistiker, en projektassistent och en föreståndare med övergripande ansvar för verksamheten. Knutet till provet är också en vetenskaplig ledare och flera referensgrupper som består av verksamma lärare och forskare. Under framtagningsprocessen har referenslärarna en viktig roll i och med att de hjälper till med och granskar, utvärderar, bedömer och kravsätter nya delprov.

Provgruppen har också tagit fram bedömningsmaterialet Samtal på gång som syftar till att vara ett stöd för lärare som genomför och bedömer de muntliga provuppgifterna. Samtal på gång kan även användas som ett fortbildningsmaterial för lärare och exempelsamtalen kan visas för elever som förbereder sig för att göra muntliga prov.

Provkonstruktionen utgår från en kommunikativ och funktionell språksyn och provgruppen utför ett omfattande kvalitetsstärkande arbete med utprövningar runt om i landet, samt uppföljningar och utvärderingar i samarbete med forskare, verksamma lärare och skolledare.

Internationell samverkan sker genom provgruppens medlemskap i ALTE (Association för Language Testers in Europe). Förutom medverkan i regelbundna konferenser och fortutbildningar, innebär detta samarbete att provgruppen kan ta fram språkprov som lever upp till internationella kvalitetskrav.

 

Eftersom undervisning i utbildning i svenska för invandrare bedrivs under hela året kan de nationella proven i sfi genomföras löpande under läsåret, från och med första tillåtna provdatum till och med sista tillåtna provdatum. När användningstiden för respektive prov har gått ut kan uppgifter från proven komma att återanvändas av Skolverket. Därför omfattas provmaterialet fortsatt av sekretess, även efter användningstiden.

Skolverkets information om bland annat provdatum och sekretess

 

Skolverkets information om anpassning

Information om anpassningar från Lärarinformationen

Anpassningar, kurs B (102 Kb)

Anpassningar, kurs C (94 Kb)

Anpassningar, kurs D (94 Kb)

 

Det är viktigt att proven hanteras enligt Skolverkets föreskrifter, det vill säga att de förvaras i ett låst skåp före och efter genomförandet. Det är också viktigt att lärarna samlar in samtliga provdelar efter att de har genomförts. Eleverna bör heller inte få någon möjlighet att ta bilder av provuppgifter med mobilkamera. Skolverket betonar att det är rektor som ansvarar för att det finns goda rutiner för att ta emot leverans av nationella prov och att säkerställa att de inte sprids under lagring och genomförande. 

 

Här hittar du bedömningsmatriser och kommentarstexter för delprov Skriva och delprov Tala samt vägledning för samtalsledare.

Kommentar till bedömning, Skriva

Bedömningsmatris och kommentar...skriva, Kurs B (159 Kb)

Bedömningsmatris och kommentar...skriva, Kurs C (151 Kb)

Bedömningsmatris och kommentar...skriva, kurs D (147 Kb)

Kommentar till bedömning, Tala

Bedömningsmatris och kommentar...Tala, kurs B (173 Kb)

Bedömningsmatris och kommentar...Tala, kurs C (207 Kb)

Bedömningsmatris och kommentar...Tala, kurs D (210 Kb)

Vägledning för samtalsledare

Vägledning för samtalsledare, kurs B (139 Kb)

Vägledning för samtalsledare, kurs C (136 Kb)

Vägledning för samtalsledare, kurs D (143 Kb)

 

Utöver de nationella proven så ansvarar provgruppen för att utveckla bedömningsstödet Samtal på gång. Under 2022 har materialet publicerats i en uppdaterad version.

Bedömningsstödet avser att stödja lärare vid bedömning och betygssättning av muntliga färdigheter och kompletterar bedömningsanvisningarna till det nationella provet, som inte innehåller kommenterade elevprestationer för det muntliga delprovet.

Dessutom syftar materialet till att ge lärare möjlighet att på ett systematiskt sätt träna på bedömning av muntlig interaktion och produktion med hjälp av bedömningsmatriser. Materialet avser också att bidra till en större samstämmighet i bedömning av muntliga provuppgifter inom sfi genom att skapa former för diskussion kring hur bedömningskrav i matriserna kan tolkas samt hur elevprestationer kan analyseras och bedömas. Ytterligare ett syfte med materialet är att bidra till att lärare reflekterar över sin roll som samtalsledare för att kunna ge eleverna ett gott och likvärdigt stöd vid genomförandet av provsamtalen. Slutligen kan materialet användas som utgångspunkt för att förbereda elever på hur samtalen i det nationella provet går till och bedöms.

Materialet innehåller teoretiska resonemang kring talat språk och bedömning, inspelade och kommenterade provsamtal samt förslag på hur materialet kan användas inom fortbildning i lärarkollegiet och i undervisningen tillsammans med elever.

Bedömningsstöd Samtal på gång, kurs B (lösenordsskyddat)

Bedömningsstöd Samtal på gång, kurs C (lösenordsskyddat)

Bedömningsstöd Samtal på gång, kurs D (lösenordsskyddat)

 

Talat språk och bedömning

Den teoretiska texten Talat språk och bedömning är författad av Katrin Ahlgren och Maria Rydell, forskare i svenska som andraspråk.

Talat språk och bedömning (386 Kb)

 

Att ta fram ett nytt prov är en process som sträcker sig över ett år. Den inleds med att provgruppen arbetar fram förslag på uppgifter utifrån från testspecifikationer som beskriver uppgifternas format för de färdigheter som ska prövas. Specifikationerna är baserade på kursplan, betygskriterier och den teoretiska model som proven bygger på. En första provversion skickas därefter till referenslärare, och ett digitalt referensgruppsmöte hålls där innehåll, relevans och svårighetsgrad för provets olika delar diskuteras. Sedan bearbetas provet och det görs en mindre pilotutprövning av såväl receptiva (Läsa och Höra) som produktiva (Skriva och Tala) provdelar. Efter statistiska analyser och ytterligare bearbetning sker huvudutprövningen, som för de receptiva delarna genomförs på cirka 250 elever runt om i landet. Utifrån resultatet görs omfattande statiska analyser (enligt klassisk testteori och Rasch-analys) och nya bearbetningar av provuppgifterna. I ett bedömarmöte tillsammans med provets referensgrupp, bestående av lärare, skolledare och forskare, fastställs rimliga kravgränser för de receptiva delarna och det görs både enskilda bedömningar och sambedömning av elevlösningar för delprov Skriva. För delprov Tala tas nya uppgifter fram till varje prov, men för exempel på elevlösningar refereras till bedömningsmaterialet Samtal på gång som innehåller inspelade och kommenterade provsamtal. När provet har fått sin slutgiltiga layout går det i tryck. Ett år efter första provdatum genomförs en uppföljning där resultat från proven och insamlade lärarenkäter analyseras och kommenteras.

Det är provgruppen som är ansvarig för konstruktion, utprövning och uppföljning av proven, men det är Skolverket äger proven och ansvarar för genomförande och hur resultaten från provet ska tolkas.

Provkonstruktionscykeln ser ut så här:
(bild)

Bedömningsmaterialet Samtal på gång hittar du i Bedömarportalen

Läs mer om den teoretiska modell som provet bygger på.

Bidra till provets utveckling

Att lärare och elever runt om i landet medverkar i utprövningar av uppgifter är nödvändigt och en viktig del för att proven ska hålla en hög kvalitet. Är du intresserad av att delta i någon av provets referensgrupper? Anmäl ditt intresse till: nationellaprovsfi@su.se

 

Provgruppen samlar in ett urval avidentifierade elevprestationer samt resultat på uppgiftsnivå. Resultaten används för att kvalitetssäkra och utveckla provet.

Provgruppens insamling

Urvalet görs genom att material från var femte elev samt sista eleven på deltagarlistan skickas in. Från en lista med 23 elever insänds häften från elev nummer 5, 10, 15, 20 och 23, från en lista med sju elever insänds häften från elev nummer 5 och 7 etcetera. Är antalet elever färre än fem insänds häften från den sista eleven på deltagarlistan. Från varje provtillfälle insänds alltså minst en elevs häften.

Avidentifierade innebär att elevens namn och födelsedatum har strukits över så att de inte syns.

Om en anordnare genomför samma version av ett prov vid flera tillfällen under denna provversions insamlingsperiod ska detta material endast skickas in efter första provtillfället.

Instruktioner för inrapportering av provresultat

För ovan preciserade urval av elever ska följande skickas in:

  • Delprov Höra: Kopia av bedömda och avidentifierade elevhäften Höra
  • Delprov Läsa: Kopia av bedömda och avidentifierade elevhäften Läsa
  • Delprov Skriva: Kopia av bedömd avidentifierad elevlösning av delprov Skriva samt kopia av ifyllt och avidentifierat "Bedömningsprotokoll skriftlig färdighet"
  • Delprov Tala: Kopia av ifyllt och avidentifierat "Bedömningsprotokoll muntlig interaktion och produktion"

Övrigt: Kopia av ifyllt och avidentifierat "Formulär för sammanställning av elevresultat", kopia av ifylld och avidentifierad "Bakgrundsuppgifter om eleven".

Lägg ihop häftena och bakgrundsuppgifterna så att det tydligt framgår vilka häften och bakgrundsuppgifter som hör ihop.

Materialet ska skickas till följande adress:

Stockholms universitet
Institutionen för ämnesdidaktik
Svante Arrhenius väg 20 A
Att. Konstruktionsgruppen sfi
106 91 Stockholm

Insamlingsperiod

Insamlingsperiod för varje prov pågår under ett år efter första provdatum. Just nu pågår insamling för följande prov:

  • D1 (t.o.m. januari 2023)
  • C1 (t.o.m. januari 2023)
  • B1 (t.o.m. januari 2023)
  • D2 (t.o.m. mars 2023)
  • C2 (t.o.m. april 2023 )
  • B2 (t.o.m. maj 2023)
  • D3 (t.o.m. oktober 2023)
  • C3 (t.o.m.oktober 2023)
  • B3 (t.om. december 2023)
  • D4 (t.om. mars 2024)
  • C4 (t.om. maj 2024)
  • B4 (t.om. juni 2024)
  • D5 (t.om. oktober 2024)
  • C5 (t.om. oktober 2024)
  • B5 (t.om. december 2024)

Observera att insamlingsperioden för tidigare prov är avslutad.

Detta gäller provkonstruktörens insamling.

 

Lärarenkäten finns numera både i digital form och i pappersversion. Webbadressen till den digitala lärarenkäten finns angiven under punkt 5 (Instruktioner för inrapportering av provresultat) i Bedömningsanvisningar som medföljer varje prov. Pappersversionen medföljer också beställda prov.

Enkäten är aktiv under insamlingsperioden för varje prov, dvs ett år från utgivningsdatumet.

Alla lärare som under den tiden kommer i kontakt med provet, vid genomförande, rättning eller i andra situationer, ombedes lämna sina kommentarer, dock endast vid ett tillfälle per provversion.

Välkommen att kontakta oss om du har frågor eller kommentarer om detta.

 

I följande uppföljningar behandlas nationella prov som tidigare använts inom utbildningen i svenska för invandrare (sfi).

Syftet med uppföljningarna är att ge en samlad bild av resultaten på proven i förhållande till kursplanens mål och de olika kursernas kunskapskrav. En jämförelse görs även mellan resultaten på proven och elevernas utbildningsbakgrund. Dessutom görs vissa jämförelser av resultaten med tidigare provversioners resultat.

Uppföljning kurs B prov B1, B2 & B3 2022 (496 Kb)

Uppföljning C1 C2 & C3 2022 (499 Kb)

Uppföljning kurs D prov D1, D2 & D3 2022 (503 Kb)

Uppföljning kurs B. Provversion B18, 2021-2022 (370 Kb)

Uppföljning kurs C. Provversion C19, 2021-2022 (355 Kb)

Uppföljning kurs D. Provversion D19, 2021-2022 (354 Kb)

Uppföljning kurs B. Provversion B16 & B17, 2020-2021 (384 Kb)

Uppföljning kurs C. Provversion C16 & C18, 2020-2021 (382 Kb)

Uppföljning kurs D. Provversion D16 & D18, 2020-2021 (387 Kb)

På denna sida