Om pågående utveckling av digitala nationella prov

I PRIM-gruppen pågår ett intensivt arbete med utveckling av de första digitala nationella proven i matematik. De första digitala nationella proven i matematik planeras att genomföras under läsåret 2025/2026.

Vägen till de digitala nationella proven kantas bland annat av provutveckling, utveckling av provmodeller och uppgifter samt utprövningar och analys av uppgifter. På denna sida beskrivs det pågående utvecklingsarbetet samt de preliminära planerna för respektive årskurs. Dessa beskrivningar framställer delar av planerna så som de ser ut våren 2024.

Utvecklingsarbetet består just nu till stor del av att genomföra och analysera utprövningar av olika typer av digitala uppgifter. Det handlar om att undersöka hur uppgifter i ett digitalt format kan utvecklas och användas för att ge elever möjligheter att visa sina kunskaper. Detta innebär bland annat att pröva möjligheter för eleverna att visa sina kunskaper i olika redovisningsformat, med olika digitala hjälpmedel och vid användandet av digitala interaktiva stimuli. Ett exempel på en utmaning är möjligheten för elever att redovisa lösningar digitalt. Utprövningar har visat att för vissa uppgiftstyper har detta varit extra utmanande, delvis för att lösningarna blir beroende av digital kompetens och att redovisning varit tidskrävande för eleverna.

Är du som lärare intresserad av att delta i utprövning av nya uppgifter till nationella prov? Anmäl ditt intresse till: prim@su.se

Hur proven kan utvecklas och vilka möjligheter eleverna får att visa sina kunskaper beror bland annat på de förutsättningar samt de uppdrag och beslut som digitaliseringen utgår från. En av de tydligaste förutsättningarna är att de digitala nationella proven ska genomföras i Skolverkets nya provplattform. Denna provplattform ger både möjligheter och skapar begränsningar för vad som kan prövas i de digitala proven. Ett exempel på ett beslut som påverkar utvecklingen av digitala nationella prov är regeringens beslut (se t.ex. U2019/03788/GV) att man ska sträva efter att en så stor andel som möjligt av proven ska kunna automaträttas.

Som ett led i implementeringen av digitala nationella prov kommer Skolverket, i november 2024, att publicera demoprov för matematikproven. Demoproven syftar till att ge lärare och elever möjlighet att få bekanta sig med provmiljön och visa hur provuppgifter kan se ut. Dessa ger även möjligheten för lärare och elever att kunna bekanta sig med de digitala hjälpmedel som kommer att inkluderas i provplattformen t.ex. olika typer av räknare, linjaler och formeleditorer. Redan nu finns demoprov publicerade för bedömningsstöd årskurs 6 (Länk). 

 

Det första digitala provet för årskurs 6 ges läsåret 2025/2026. Provet planeras innehålla en muntlig provdel och fyra skriftliga provdelar. Provet inleds med den muntliga provdelen hösten 2025. De skriftliga delproven genomförs våren 2026 och planeras bestå av ett flertal olika uppgiftstyper. Envalsuppgifter där eleverna ska välja ett korrekt alternativ, Flervalsuppgifter där eleverna ska välja flera alternativ som är korrekta, Kortsvarsuppgifter där eleverna ska ange ett kort svar t.ex. ett värde samt Redovisningsuppgifter där eleverna uppmanas att redovisa sina lösningar och ge svar.

Provet planeras innehålla en muntlig provdel och fyra skriftliga delar. Samtliga skriftliga delar kommer att levereras i Skolverkets provplattform. På grund av begränsningar i provplattform och elevers ovana i att redovisa matematiska lösningar och resonemang digitalt, kommer provet att innehålla en provdel där eleverna redovisar sina lösningar på separata papper. För övriga provdelar redovisar eleven svar och lösningar i provplattformen. Detta kan även inkludera vissa redovisningsuppgifter då eleven, vid behov, kan ta hjälp av en formeleditor.

De digitala hjälpmedel som planeras att användas i provplattformen är en räknare, en linjal och en gradskiva. Dessutom planeras det för att i vissa uppgifter använda stimuli där eleverna kan interagera för att bland annat upptäcka mönster eller undersöka en geometrisk figur. Dessa stimuli är skapade i GeoGebra men är utformade så att de inte kräver några förkunskaper i GeoGebra. Exempel på digitala hjälpmedel kommer att inkluderas i demoprovet som publiceras i november 2024.

Preliminär provmodell för det digitala nationella provet i årskurs 6

Provdel 1. En muntlig provdel på cirka 30 minuter där lösningen av uppgifter sker i grupp. Lärare rapporterar in elevernas resultat i provplattformen.
Provdel 2. En skriftlig provdel på 60 minuter där eleverna har tillgång till en räknare. Provdelen innehåller olika typer av uppgiftsformat och eleven redovisar sina svar och lösningar i provplattformen.
Provdel 3. En skriftlig provdel på 80 minuter där eleverna har tillgång till en räknare. Provdelen innehåller huvudsakligen redovisningsuppgifter. Eleverna redovisar sina svar och lösningar på papper utanför provplattformen. Lärare rapporterar in elevernas resultat i provplattformen.
Provdel 4. En skriftlig provdel på 80 minuter där eleverna inte har tillgång till räknare. Provdelen innehåller olika typer av uppgiftsformat och eleven redovisar sina svar och lösningar i provplattformen.
Provdel 5. En skriftlig provdel på 60 minuter som innehåller en mer omfattande problemlösningsuppgift. På provdelen får eleven använda räknare och provdelen innehåller olika typer av uppgiftsformat. Eleven redovisar sina svar och lösningar i provplattformen.

 

Det första digitala provet för årskurs 9 för läsåret 2025/2026 ges under vårterminen 2026. Provet planeras bestå av ett flertal olika uppgiftstyper. Envalsuppgifter där eleverna ska välja ett korrekt alternativ, Flervalsuppgifter där eleverna ska välja flera alternativ som är korrekta, Kortsvarsuppgifter där eleverna ska ange ett kort svar t.ex. ett värde samt Redovisningsuppgifter där eleverna uppmanas redovisa sina lösningar och ge svar.

Provet kommer endast innehålla skriftliga delar. I de tidigare pappersbaserade proven innehöll det nationella provet en muntlig del. Skolverket har beslutat att den muntliga delen i årskurs 9 tas bort när de nationella proven blir digitala och ersätts med ett frivilligt muntligt bedömningsstöd. Skälet till detta är enligt Skolverket att förändringen bland annat kommer att leda till en minskning i arbetsbörda för lärarna. Det muntliga bedömningsstödet planeras att levereras i vecka 45, hösten 2025, och kan användas under läsåret som ett betygsstödjande underlag.

När provet blir digitalt planeras provet innehålla fyra provdelar. Samtliga delar kommer att levereras i Skolverkets provplattform. På grund av utmaningar i det digitala formatet och elevers ovana i att redovisa matematiska lösningar och resonemang digitalt, kommer provet att innehålla en provdel där eleverna redovisar sina lösningar på separata papper. För övriga provdelar redovisar eleven svar och lösningar i provplattformen. Detta kan även inkludera vissa redovisningsuppgifter då eleven, vid behov, kan ta hjälp av en formeleditor.

De digitala hjälpmedel som planeras att användas i provplattformen är en räknare och en linjal. Dessutom planeras det för att i vissa uppgifter använda stimuli där eleverna kan interagera för att bland annat upptäcka mönster, undersöka en geometrisk figur eller undersöka grafer i koordinatsystem. Dessa stimuli är skapade i GeoGebra men är utformade så att de inte kräver några förkunskaper i GeoGebra. Exempel på digitala hjälpmedel kommer att inkluderas i demoprovet som publiceras i november 2024.

Preliminär provmodell för det digitala nationella provet i årskurs 9

Provdel 1. En provdel på 50–60 minuter som huvudsakligen avser att pröva beräkningar och begreppskunskap. Provdelen genomförs utan tillgång till räknare och formelblad. Provdelen planeras innehålla envals-, flervals- och kortsvarsuppgifter. Eleverna svarar i provplattformen.
Provdel 2. En provdel på 70–80 minuter där uppgifterna levereras i provplattformen men eleverna redovisar sina lösningar och svar på separata papper. Provdelen innehåller redovisningsuppgifter och genomförs med tillgång till räknare och formelblad. Lärare rapporterar in elevernas resultat i provplattformen.
Provdel 3. En provdel på 50–60 minuter med redovisningsuppgifter som redovisas i provplattformen. Provdelen genomförs med tillgång till räknare och formelblad
Provdel 4. En provdel på 70–80 minuter. På provdelen får eleven använda räknare och provdelen innehåller olika typer av uppgiftsformat. Eleven redovisar sina svar och lösningar i provplattformen

 

Det första digitala provet för kurserna 1a, 1b och 1c ges i december 2025. Proven planeras bestå av ett flertal olika uppgiftstyper. Envalsuppgifter där eleverna ska välja ett korrekt alternativ, Flervalsuppgifter där eleverna ska välja flera alternativ som är korrekta, Kortsvarsuppgifter där eleverna ska ange ett kort svar t.ex. ett värde samt Redovisningsuppgifter där eleverna uppmanas redovisa sina lösningar och ge svar.

Proven planeras bestå av tre provdelar. Samtliga delar kommer att levereras i Skolverkets provplattform. På grund av utmaningar i det digitala formatet och elevers ovana i att redovisa matematiska lösningar och resonemang digitalt, kommer provet att innehålla en provdel där eleverna redovisar sina lösningar på separata papper. För övriga provdelar redovisar eleven svar och eventuella lösningar i provplattformen. Detta kan även inkludera vissa redovisningsuppgifter då eleven, vid behov, kan ta hjälp av en formeleditor.

De digitala hjälpmedel som planeras att användas i provplattformen är två olika typer av räknare och en linjal. Dessutom planeras det för att i vissa uppgifter använda stimuli där eleverna kan interagera för att bland annat upptäcka mönster, undersöka en geometrisk figur eller undersöka grafer i koordinatsystem. Dessa stimuli är skapade i GeoGebra men är utformade så att de inte kräver några förkunskaper i GeoGebra. Exempel på digitala hjälpmedel kommer att inkluderas i demoprovet som publiceras i november 2024.

Preliminär provmodell för de digitala nationella proven för kurs 1

Provdel 1. En provdel på 60 minuter som innehåller envals-, flervals- och kortsvarsuppgifter. Målet är att provdelen i så stor utsträckning som möjligt ska kunna bedömas automatiskt. Provdelen genomförs utan tillgång till räknare.
Provdel 2. En provdel på 60 minuter som planeras innehålla en variation av uppgiftsformat. Provdelen genomförs med tillgång till en grundläggande räknare, en funktionsräknare samt en grafräknare.
Provdel 3. En provdel på 120 minuter där uppgifterna levereras i provplattformen men eleverna redovisar sina lösningar och svar på separata papper. Provdelen genomförs med tillgång till en grundläggande räknare och en funktionsräknare.

På denna sida