Forskning
Forskningen i PRIM-gruppen fokuserar bedömning av kunskap och kompetens. Forskningen och forskningsprojekten bedrivs i anslutning till utvecklandet av bedömningsstöd, bedömningsmetoder och mätinstrument kopplade till kunskapsundersökningar.

Av speciellt intresse är frågor kring bedömning av matematik i storskaliga nationella eller internationella undersökningar. Centrala frågor inom forskningsgruppen är frågor kring validitet och reliabilitet, kunskapsutveckling över tid, elevers lösningsmetoder/strategier och lärares bedömningsmetoder, samt hur elever och lärare uppfattar olika bedömningssituationer. Forskningen omfattar såväl kvalitativa som kvantitativa analyser på främst empiriska data.
PRIM-gruppen grundades 1984 med det initiala syftet att konstruera standardprov i matematik. Sedan dess har gruppen utvecklats, både till innehåll och storlek, och är idag en provutvecklings- och forskningsgrupp. Forskningen som bedrivs i PRIM-gruppen kopplas bland annat till de provutvecklingsuppdrag som gruppen ansvarar för. PRIM-gruppen utvecklar nationella prov och stödmaterial i matematik för såväl grundskolan som gymnasieskolan samt vuxenutbildningen men är även ansvariga för matematik i de internationella studierna PISA och TIMSS i Sverige.
Slututprövning av storskaliga kunskapsmätningar
Forskningsprojektets syfte är att utveckla metoder för att analysera utprövningar av uppgifter i storskaliga kunskapsmätningar. Målet är att höja kvaliteten i analyserna av både enskilda uppgifter och uppgiftssamlingar, med särskilt fokus på tillämpningen i utvecklingen av nationella matematikprov.
ASSESS - Kunskapsmätningar inom utbildningssystem
ASSESS är en forskarskola med inriktning mot kunskapsmätningar inom utbildningssystem. Projektets syfte är att stärka forskningskompetens och utbildningsvetenskaplig forskning inom bedömningsområdet inom lärarutbildningarna. PRIM-gruppen ingår i projektet styrgrupp men även med handledare och fyra doktorander.
Kartläggning av skillnader i elevers förutsättningar i matematikundervisningen
Projektet vill skapa en nyanserad förståelse för hur ojämlikhet i sociomateriella förhållanden kan påverka elevers möjligheter att lära sig matematik. I projektet deltar forskare från PRIM-gruppen.
Optimal kalibrering av uppgifter i datorbaserade kunskapsprov
Under utvecklingsstadiet av storskaliga bedömningar prövas uppgifter ut på den tänkta målgruppen. Projektet syftar till att undersöka och utveckla utprövningsprocessen. Från PRIM-gruppen deltar forskare och provutvecklare i projektet.
Framgångsrika PISA-berättelser inom EU
Målet för projektet är att försöka förstå i vilken utsträckning individuella faktorer (till exempel invandrarbakgrund), skolfaktorer (som skolorganisation och pedagogiska praktiker) och systemfaktorer (till exempel resurser, läroplaner, kvalitetssäkring) kan förklara skillnader i prestationsresultat så som de mäts i PISA. PRIM-gruppen ingår i projektet och har för avsikt att studera och beskriva utvecklingen i den svenska kontexten.
Utveckling av nationellt behörighetsprov för tillträde till högskoleutbildning
PRIM-gruppen medverkar i att utveckla och konstruera behörighetsprovet samt i att analysera provresultaten. Arbetet i PRIM fokuserar främst de delar som berör kompetenser inom matematik och problemlösning. I arbetet ingår metodutveckling, instrumentutveckling och instrumentdesign.
Mer om forskning i PRIM-gruppen
Läs mer om forskningen som bedrivs i PRIM-gruppen på Stockholms universitets forskningssida.
Kontakt
Föreståndare PRIM, universitetslektor

- Besöksadress
- E578
- Svante Arrheniusväg 20 A, E-huset, Arrheniuslab
Föreståndare för forskningsgruppen PRIM
Senast uppdaterad: 20 december 2024
Sidansvarig: PRIM-gruppen