Publikationer
PRIM-gruppens forskning och beprövade erfarenhet kring bedömning dokumenteras i en rad publikationer.
Publikationerna är främst i form av artiklar, böcker och rapporter. Här presenteras ett urval av aktuella publikationer, författade av medarbetare i PRIM-gruppen. Fler publikationer från PRIM-gruppen finns i DiVA. Är du intresserad av en publikation som inte finns att ladda ner? Kontakta oss.

Publikationer i DiVA registrerade på PRIM-gruppen
Bok: Bedömning i matematik – i lärandets och undervisningens tjänst
Vill du läsa mer om bedömning? Medarbetare i PRIM-gruppen har publicerat en bok om bedömning baserat på PRIM-gruppens verksamhet. Boken är reviderad och finns att ladda ner.
Artikel: Elevers förståelse av likhetstecknet – en utmaning i årskurs 6
En artikel som baseras på data från nationella prov i matematik visar att många elever i årskurs 6 gör systematiska fel när det gäller likhetstecknet. Resultaten pekar på behovet av att arbeta vidare med begreppet även efter de tidiga skolåren.
Läs mer om artikeln
Rapport: Matematiska resonemang i PISA – en styrka för elever i Sverige
En rapport som visar att 15-åringar i Sverige presterar väl i PISA 2022 när det gäller matematiska resonemang. Sverige ligger över OECD-genomsnittet och resonemang framstår som en tydlig styrka.
Läs mer om rapporten
Rapport: Digitala uppgifter i PISA – en utmaning för svenska elever
En rapport om PISA 2022 som bland annat visar att övningen inför digitala kalkylbladsuppgifter inte fullt ut matchade kraven. Det riskerar att resultaten speglar datorvana snarare än matematikkunskaper.
Läs mer om rapporten
Artikel: Känslor för matematik – en utmaning när elever blir äldre
En studie av TIMSS-data visar att elever i årskurs 8 uttrycker mer negativa känslor för matematik än i årskurs 4. Studien pekar också på könsskillnader, där flickor i högre grad utvecklar negativa känslor.
Läs mer om artikeln
Rapport: Svenska elevers styrkor i matematik – TIMSS 2019
Rapporten är skriven av Samuel Sollerman och Anette Nydahl, PRIM-gruppen. Den diskuterar svenska elevers relativa styrkor i matematik baserad på kunskapsprofiler. I rapporten diskuteras även dessa styrkor i en nordisk kontext.
Rapport: Bedömaröverensstämmelse i nationella prov
Rapporten berör frågor som: Vilka uppgifter och uppgiftstyper är möjliga att bedöma lika? Vad karaktäriserar uppgifter som har låg respektive hög överensstämmelse? Hur överens är externa bedömare med bedömande läraren? Rapporten är skriven av Charlotte Nordberg, Astrid Pettersson och Samuel Sollerman, PRIM-gruppen.
Senast uppdaterad: 8 september 2025
Sidansvarig: PRIM-gruppen