Digitala uppgifter i PISA – en utmaning för svenska elever
En ny rapport om PISA 2022 visar att övningen inför digitala kalkylbladsuppgifter inte fullt ut matchade kraven. Det riskerar att resultaten speglar datorvana snarare än matematikkunskaper.
I PISA 2022 introducerades för första gången digitala kalkylbladsuppgifter. Syftet var att spegla hur matematik används i vardagen och på arbetsmarknaden, där digitala verktyg är en självklar del. Men en ny rapport visar att svenska elever inte alltid var tillräckligt förberedda. Den träning som eleverna fick före provet täckte inte hela spannet av färdigheter som krävdes, vilket kan ha påverkat resultaten.
Risken är att provet delvis mäter elevernas vana vid digitala verktyg snarare än deras matematiska förståelse. Rapporten understryker därför vikten av att träningen inför digitala uppgifter måste motsvara de verkliga kraven – annars riskerar bedömningen att ge en skev bild av elevernas kunskaper. Slutsatsen är tydlig: om digitala verktyg ska bidra till rättvisa och relevanta bedömningar i PISA och i skolan behöver eleverna ges mer och bättre möjligheter att öva på dem i förväg.
– Om digitala verktyg ska användas i bedömningar måste eleverna få rätt förberedelser. Annars finns risken att vi mäter datorkunskap snarare än matematik, säger Mattias Winnberg, rapportförfattare.
Senast uppdaterad: 29 augusti 2025
Sidansvarig: PRIM-gruppen