Elevers förståelse av likhetstecknet – en utmaning i årskurs 6

En ny studie av nationella prov i matematik visar att många elever i årskurs 6 gör systematiska fel när det gäller likhetstecknet. Resultaten pekar på behovet av att arbeta vidare med begreppet även efter de tidiga skolåren.

Att förstå likhetstecknet är en grundläggande del av matematiken – men inte självklar för alla elever. En ny studie av forskare i PRIM-gruppen vid Stockholms universitet analyserar svar från drygt 1 600 elever i årskurs 6 på de nationella proven i matematik. Resultaten visar att många elever tolkar likhetstecknet operativt – som en signal om att räkna ut något – snarare än relationellt, som ett uttryck för att två sidor är lika mycket värda.

De vanligaste felen är så kallade ”räkna-alla-siffror”-strategier eller att elever läser uppgifterna från vänster till höger och stannar vid första slutsatsen. Sådana missuppfattningar kan bli ett hinder för fortsatt lärande, särskilt i algebra där en relationell förståelse av likhet är avgörande.

Forskarna menar att resultaten visar att elever behöver fortsätta arbeta med matematiska likhetsuppgifter långt efter de tidiga skolåren. Om undervisningen i högre grad utmanar elevernas syn på likhetstecknet kan det minska risken för bestående missuppfattningar och underlätta steget in i mer avancerad matematik.

Artikel:
Sumpter, L., Blomqvist, A., Nydahl, A. & Sollerman, S. (2025). Mathematical equivalence and grade 6 students’ errors, Scandinavian Journal of Educational Research,

eventNewsArticle

standard-article

false

{
  "dimensions": [
    {
      "id": "department.categorydimension.subject",
      "name": "Global categories",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Keywords",
      "name": "Keywords",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Person",
      "name": "Person",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Tag",
      "name": "Tag",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Category",
      "name": "News Category (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label",
      "name": "Etiketter (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label.en",
      "name": "Labels (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Keyword",
      "name": "Keywords (Webb 2021)",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    }
  ]
}