Matematiska resonemang i PISA – en styrka för elever i Sverige
En ny rapport visar att 15-åringar i Sverige presterar väl i PISA 2022 när det gäller matematiska resonemang. Sverige ligger över OECD-genomsnittet och resonemang framstår som en tydlig styrka.
I PISA 2022 fick matematiska resonemang en mer central roll än tidigare. Att kunna förklara, motivera och dra slutsatser är en viktig del av problemlösningen – och en färdighet som svensk skola länge har betonat. Den nya rapporten visar att elever i Sverige lyckades väl i dessa uppgifter. Resultaten placerar Sverige över OECD-genomsnittet och bekräftar att resonemang är en tydlig styrka hos landets 15-åringar.
Rapporten visar också att elever i Sverige klarade sig särskilt bra i uppgifter som krävde att de kunde identifiera och utvärdera argument. Däremot fanns det färre uppgifter som prövade andra typer av resonemang, som att förutse eller verifiera lösningar. Författarna menar att mer undervisningstid och ett bredare fokus på olika resonemangsformer skulle kunna ge ännu starkare resultat framöver.
Förmågan att resonera matematiskt är inte bara viktig i skolan – den är avgörande på en framtida arbetsmarknad där kritiskt tänkande och välgrundade beslut blir allt mer centrala. Rapporten drar därför slutsatsen att svensk matematikundervisning ger en stabil grund, men att det finns möjlighet att stärka elevernas kompetens ytterligare genom att utveckla resonemangsundervisningen ännu mer.
– Elever i Sverige visar att en av deras styrkor är att föra matematiska resonemang. Det är en styrka som är central både i skolan och i framtidens arbetsliv, säger PRIM-gruppens föreståndare Samuel Sollerman, en av rapportförfattarna.
Senast uppdaterad: 29 augusti 2025
Sidansvarig: PRIM-gruppen