Go to this page on our english site

Litteraturanalys

  • 10 hp

I kursen analyseras spanskspråkiga skönlitterära texter som sätts in i en historisk och sociokulturell kontext med hjälp av litteraturkritiska texter och annan sekundärlitteratur

Kursen Litteraturanalys riktar sig till dig som studerat spanska I. I kursen studeras ett urval spanskspråkig skönlitterär text som analyseras med aktuella litteraturvetenskapliga metoder. Genom studiet av dessa verk kommer du att fördjupa din förståelse för olika genrers kännetecken. Litteraturen sätts vidare in i ett historiskt och sociokulturellt perspektiv genom läsning av litteraturkritik och annan sekundärlitteratur. Kommunikativ kompetens tränas genom diskussioner om de lästa texterna och prövas genom individuella uppgifter. Du ska vidare fördjupa din förmåga att självständigt analysera texterna och förhålla dig kritiskt till inläst sekundärlitteratur. Du tränar upp din förmåga att söka relevant sekundärlitteratur med god akademisk kvalitet.

Kursen motsvaras av två delkurser inom Spanska II, 30 hp (Litteraturanalys I och II à 5 hp vardera) och genom att läsa samtliga delkurser som ingår i Spanska II som fristående kurser, dvs Litteraturanalys I och II, Introduktion i språkvetenskap, Textstruktur och grammatik, Skriftlig produktion, Den spansktalande världen: kultur och samhälle, kommer du så småningom att uppnå en behörighet som motsvarar Spanska II. För att du ska utveckla dina språkkunskaper så mycket som möjligt sker undervisningen på spanska.

  • Kursupplägg

    Det övergripande dokumentet för en kurs är kursplanen. Den innehåller bland annat redogörelse för kursens innehåll, dess delkurser, undervisningsformer och examinationssätt. Kursplanen hittar du på SU:s hemsida. Det här dokumentet, kursupplägget, ibland kallad kursbeskrivningen, förtydligar hur vi genomför kursen i praktiken. Kursbeskrivningen ska ge god vägledning, men är inte heltäckande. Ytterligare förtydliganden i muntlig eller skriftlig form ges av läraren under lektionerna. Tveka inte att fråga läraren om frågetecken skulle kvarstå inför genomförande av olika uppgifter. För att se vilka lärare som undervisar på kursen, och för information om schema och examinationstillfällen, se vidare under Schema. Information om Litteraturlistor hittar du under Kurslitteratur. Ytterligare information om examination hittar du under Att tentera vid Romklass (se vår hemsida och Utbildning/Studieinformation).

    Studiedeltagande: Kursen ges på dagtid, på halvfart. All inlärning kräver att du som student arbetar aktivt, något som är desto viktigare vid språkinlärning. Därför måste du förbereda dig väl inför varje lektion och vara aktiv under lektionerna. Observera att närvaro på 80% av all undervisning är obligatorisk på denna kurs. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. All undervisning och examination sker på spanska. Kursen examineras genom muntliga och skriftliga individuella uppgifter.

    Allmänt

    lärplattformen Athena lägger lärarna upp kompletterande material som du förväntas ta del av. Här finns bland annat övningsmaterial. Ytterligare förtydliganden av kursens innehåll och genomförande finner du här. På lärplattformen kan du också se meddelanden från lärarna till studenterna, det är därför viktigt att du uppdaterar dig regelbundet med vad som händer på Athena. I kursplanen anges vad du förväntas kunna efter varje genomförd delkurs. Tveka inte att fråga läraren om du undrar över något.

    Du måste anmäla dig till salstentamen senast 10 dagar innan tentamenstillfället.

    Om det krävs särskilda åtgärder för att du ska kunna genomföra kursen kan du läsa mer om detta på SU:s hemsida. Kontaktperson för dessa frågor vid Romanska och klassiska institutionen är studievägledaren.

    Hemuppgifter (d.v.s. uppsatser, kortare självständiga arbeten och inlämningsuppgifter) ska skrivas med egna ord och bygga på egna reflektioner kring ämnet. Alla citat måste anges på korrekt sätt med citationstecken och källhänvisning. En hemuppgift får inte till större delen bestå av citat. Dessa ska enbart användas för att illustrera det egna resonemanget. Saknas källor eller om de är mycket bristfälliga och läraren upptäcker plagiat så kan det leda till en anmälan till rektor. Tänk på att använda egna formuleringar även i muntliga redovisningar. Om inlämnings­uppgifter förekommer på kursen kommer dessa att granskas av ett textmatchningsverktyg. För allmän information om fusk och plagiat, se vidare Stockholms universitets regelbok om föreskrifter för examination och riktlinjer för disciplinärenden vid Stockholms universitet (regelbok 2).

    Välkommen!

  • Mer information

    Lärplattform: Athena

  • Kontakt

Vet du vad du vill läsa?

Sök kurser och program

Vad finns att läsa på SU?

Alla våra ämnen