Stockholms universitet logo, länk till startsida
Go to this page on our english site

Spanska - lingvistik, diskurs och pragmatik

  • 7,5 hp

På denna kurs fördjupar du dina kunskaper om hur de språkliga uttryckens form och funktion och den sociala kontexten är sammankopplade när människor interagerar med varandra

Kursen Lingvistik, diskurs och pragmatik riktar sig till dig som studerat spanska III.

Kursen ar en introduktion till teorier och metoder inom lingvistik, pragmatik och diskursanalys med tillämpning på talad och skriven spanska. Genom kursen får du inblick i hur språkanvändning påverkar mänskligt handlande och mänskliga relationer samt hur språklig diskurs och interaktion är uppbyggd. Kursen är vidare en orientering om samspelet mellan språkets formella strukturer och dess funktioner som du kommer att studera genom autentiskt material dvs inspelade vardagliga samtal. Du får inblick i samtalsanalys, artighetsforskning och diskursanalys.

Kursen är även en delkurs inom Spanska III, 30 hp. Genom att läsa samtliga delkurser som ingår i Spanska III som fristående kurser (Modern spanskspråkig litteratur, Skriftligt uttrycksfärdighet och mediering, Lingvistik, diskurs och pragmatik, Teorier och metoder inom studier av spanska) kommer du så småningom att uppnå en behörighet som motsvarar Spanska III. För att du ska utveckla dina språkkunskaper så mycket som möjligt sker undervisningen på spanska.

  • Kursupplägg

    Det övergripande dokumentet för en kurs är kursplanen. Den innehåller bland annat redogörelse för kursens innehåll, dess delkurser, undervisningsformer och examinationssätt. Kursplanen hittar du på SU:s hemsida. Det här dokumentet, kursupplägget, ibland kallad kursbeskrivningen, förtydligar hur vi genomför kursen i praktiken. Kursbeskrivningen ska ge god vägledning, men är inte heltäckande. Ytterligare förtydliganden i muntlig eller skriftlig form ges av läraren under lektionerna. Tveka inte att fråga läraren om frågetecken skulle kvarstå inför genomförande av olika uppgifter. För att se vilka lärare som undervisar på kursen, och för information om schema och examinationstillfällen, se vidare under Schema. Information om Litteraturlistor hittar du under Kurslitteratur. Ytterligare information om examination hittar du under Att tentera vid Romklass (se vår hemsida och Utbildning/Studieinformation).

    Studiedeltagande: Kursen ges på dagtid, på kvartsfart. All inlärning kräver att du som student arbetar aktivt, något som är desto viktigare vid språkinlärning. Därför måste du förbereda dig väl inför varje lektion och vara aktiv under lektionerna. Observera att närvaro på 80% av all undervisning är obligatorisk på denna kurs. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. All undervisning och examination sker på spanska. Kursen examineras genom muntliga redovisningar och en hemtentamen.

    Allmänt

    lärplattformen Athena lägger lärarna upp kompletterande material som du förväntas ta del av. Här finns bland annat övningsmaterial. Ytterligare förtydliganden av kursens innehåll och genomförande finner du här. På lärplattformen kan du också se meddelanden från lärarna till studenterna, det är därför viktigt att du uppdaterar dig regelbundet med vad som händer på Athena. I kursplanen anges vad du förväntas kunna efter varje genomförd delkurs. Tveka inte att fråga läraren om du undrar över något.

    Du måste anmäla dig till salstentamen senast 10 dagar innan tentamenstillfället.

    Om det krävs särskilda åtgärder för att du ska kunna genomföra kursen kan du läsa mer om detta på SU:s hemsida. Kontaktperson för dessa frågor vid Romanska och klassiska institutionen är studievägledaren.

    Hemuppgifter (d.v.s. uppsatser, kortare självständiga arbeten och inlämningsuppgifter) ska skrivas med egna ord och bygga på egna reflektioner kring ämnet. Alla citat måste anges på korrekt sätt med citationstecken och källhänvisning. En hemuppgift får inte till större delen bestå av citat. Dessa ska enbart användas för att illustrera det egna resonemanget. Saknas källor eller om de är mycket bristfälliga och läraren upptäcker plagiat så kan det leda till en anmälan till rektor. Tänk på att använda egna formuleringar även i muntliga redovisningar. Om inlämnings­uppgifter förekommer på kursen kommer dessa att granskas av ett textmatchningsverktyg. För allmän information om fusk och plagiat, se vidare Stockholms universitets regelbok om föreskrifter för examination och riktlinjer för disciplinärenden vid Stockholms universitet (regelbok 2).

    Välkommen!

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.
  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.

    De los Heros, Susana y Niño-Murcia, Mercedes (eds.) Fundamentos y modelos del estudio pragmático y sociopragmático del español. Washington D. C: Georgetown University Press.

    Escandell Vidal, Mª Victoria. 1996. Introducción a la Pragmática. Barcelona: Ariel, Lingüística.

    Ett urval av texter som läraren tillhandahåller under kursen tillkommer.

  • Mer information

    Lärplattform: Athena

  • Kontakt