Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Verkstad för litteratur: skrivandets och läsandets praktiker

Hur skapas litteratur? Finns det några knep och trick bakom det litterära verkets lockande yttre? Denna distanskurs undersöker skrivandet och läsandet som praktiker.

Reading by the Window, Hastings
Reading by the Window, Hastings , Lewis, Charles James (1830-92), English Christie's Images / Bridgeman Art Library / Universal Images Group

Kursen ägnas åt att studera det skönlitterära skrivandets och läsandets praktiker, som behandlas utifrån en uppsättning teman, såsom "Formfängelset och andra befriande litterära hinder", "Berättarteknikens verktygslåda" och "Översättningens problematiska möjligheter". Läsning av teoretiska och skönlitterära texter varvas med skrivövningar och diskussioner kring kurslitteraturen. Skrivövningar och diskussioner sker på ett diskussionsforum och modereras av ansvarig lärare för varje temablock, som också utarbetar de enskilda skrivövningarna och frågorna.

  • Kursupplägg

    Verkstad för litteratur är en distanskurs på halvfart, vilket innebär att undervisning och gemensamma diskussioner sker på vår kurssajt på den digitala lärplattformen Athena. För tillgång till Athena behöver du vara registrerad på kursen samt ha ett universitetskonto.

    Om att aktivera ditt universitetskonto

    Undervisning

    Undervisningen består av skriftliga och i vissa fall inspelade föreläsningar, modererat diskussionsforum, seminarier och handledda skrivövningar. Du förväntas delta i veckans övningar och moment men väljer själv när under veckan du genomför uppgifterna.

    Examination

    Kursen examineras genom skrivuppgifter och aktivt deltagande i diskussionerna.

  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.
  • Kursrapporter

  • Mer information

    För dig som ska påbörja studier hos oss

    Viktig studieinformation

     

  • Kontakt

    Studievägledare Litteraturvetenskap och Lärarutbildningen
    Litteraturvetenskap