Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Lärande för hållbar utveckling i naturvetenskaplig undervisning i grundskolans förskoleklass och årskurs 1-6

Kursen behandlar relevant ämnes- och ämnesdidaktisk teori för undervisning i naturvetenskapliga ämnen i grundskolans årskurs F-3 och 4-6.

Kurssida UM2033
Foto: Mostphotos

Den här kursen fokuserar särskilt på undervisningens syften, klassrumskommunikation, styrdokumenten och bedömning utifrån ämnesdidaktisk forskning. Allt detta i relation till att utveckla elevers förmågor att använda naturvetenskaplig kunskap för att granska information, argumentera och ta ställning i frågor som rör hållbar utveckling som inkluderar samhälle och det egna välbefinnandet.

Relaterat till planering och organisering av undervisning samt bedömning i grundskolans tidigare år fokuseras följande områden:

  • Väder, klimat och energi
  • Ekosystemtjänster
  • Livscykelanalyser för varor, materiens kretslopp
  • Fotosyntes- och förbränningsreaktioner
  • Utomhusdidaktik
  • Medborgarbildning med fokus på lärande för hållbar utveckling
  • Deliberation, kreativitet, agens och handlingskompetens samt kritik och miljöetik.
  • Värden, känslor, estetik och etiska frågor tillsammans med naturvetenskaplig bildning
  • Naturvetenskapens karaktär och undervisningens syften

Kursen kräver tillgång till dator, webbkamera, mikrofon samt internetuppkoppling.

Kursen kan tillgodoräknas

Om du senare söker och antas till grundlärarprogrammet F-3 eller 4-6 så kan den här kursen tillgodoräknas:

För dig som redan är verksam lärare kan del 1-2 (15 hp) respektive del 1-4 (30 hp), efter prövning, ligga till grund för utökad behörighet.

För mer information om tillgodoräknande och utökad behörighet kan du kontakta våra studievägledare: studievagledning.did@su.se.