Svenska och didaktik i förskoleklass och årskurs 1-6, II - Språk-, läs- och skrivutveckling
Kursen introducerar grundläggande teorier om barns språkutveckling - och vänder sig framför allt till lärare och blivande lärare i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6.
I kursen behandlas centrala teorier om läs- och skrivinlärning samt läs- och skrivutveckling. Vidare får du kunskaper om språk-, läs- och skrivundervisning i svenska utifrån språkdidaktiska teorier, undervisningsmetoder och -modeller.
Vi diskuterar även skönlitteraturens och läsandets betydelse för elevers språk- och identitetsutveckling. En utgångspunkt i kursen är elevers varierande språkbakgrund. I kursen tas kommunikation i akademiska och för professionen relevanta sammanhang upp.
-
Kursupplägg
När kursen startat används Stockholms universitets nätbaserade lärplattform Athena för kursinformation, kursuppgifter och inlämningar.
Kursen ges helt på distans, men den avslutande salstentamen genomförs på campus.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier via e-mötesverktyg.
Deltagande i undervisningen är obligatoriskt och en förutsättning för examination i kursen. Undervisningen sker på svenska.
Examination
För dig som läser kursen under VT 2024:
Kursen examineras genom salstentamen och skriftliga inlämningsuppgifter.För dig som ska läsa kursen under HT 2024:
Kursen examineras genom salstentamen och muntlig redovisning.Betygskriterier US272F gäller från HT 2023 (373 Kb)
Examinator
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart. -
Kursrapporter
-
Kontakt
Kursansvarig lärare
Sara Snoder, sara.snoder@su.seStudievägledning
studievagledning.did@su.seUtbildningsadministration
kursadmin.did@su.se