Språkdidaktiska forskningsperspektiv
I den här kursen behandlar vi aktuella problem och omstridda forskningsrön rörande språkinlärning, samt vad detta kan innebära för språkundervisningen. Kursen ingår i masterprogrammet i språkvetenskap men du kan också läsa den fristående.
Du får studera och diskutera aktuell språkdidaktisk forskning om att tillägna sig och undervisa i förstaspråk, andraspråk och främmande språk. Vi undersöker också relationen mellan språkdidaktiska problemområden och undervisningspraktiker i olika sammanhang. Utifrån aktuell språkdidaktisk forskning analyserar och jämför vi styrdokument från olika sammanhang inom språkundervisning.
Du kan läsa kursen fristående, eller som en del i följande masterprogram:
Masterprogram i språkvetenskap med inriktning mot språkdidaktik, 120 hp
-
Kursupplägg
När kursen startat används Stockholms universitets nätbaserade lärplattform Athena för kursinformation, kursuppgifter och inlämningar.
Undervisning
Undervisningen sker digitalt i form av seminarier. Kursen ges på engelska och det är obligatorisk närvaro för samtliga schemalagda aktiviteter.
Examination
Kursen examineras genom muntliga redovisningar och skriftliga inlämningsuppgifter.
Betygskriterier US542F gäller från HT 2021 (416 Kb)
Examinator
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart. -
Kontakt
Kursansvarig lärare
Per Snoder, per.snoder@su.seStudievägledning
studievagledning.did@su.seUtbildningsadministration
kursadmin.did@su.se