Bedömning av språkfärdighet
Workshop
Datum: måndag 8 april 2024
Tid: 09.00 – 12.00
Plats: Online via Zoom
Hur kan du arbeta med bedömning av språkstudenters muntliga och skriftliga språkfärdigheter?
Välkommen till en workshop som tar avstamp i aktuell högskoleinriktad språkdidaktisk forskning.
Workshoppen är till för dig som undervisar i språk vid universitetet och som vill utveckla dina kunskaper om språklig bedömning tillsammans med kollegor. Vi bjuder in lärare från alla svenska universitet och högskolor att delta. Workshoppen ges enbart online via Zoom.
Om workshoppen
Tre av de stora utmaningarna i bedömning av språklig färdighet är att säkerställa en allsidig bedömning av studenternas samlade språkliga färdigheter, att säkerställa att det finns en överenstämmelse mellan undervisning och bedömning, och att säkerställa att det finns en samstämmighet mellan olika bedömare.
I workshoppen presenteras och diskuteras modeller för språklig färdighet/kommunikativ kompetens och även modeller för att analysera konstruktiv länkning mellan kursmål, kursinnehåll, undervisning och bedömning.
Vi diskuterar också utifrån de språk som deltagarna representerar. På vilka sätt definieras godkänd språkfärdighet på olika nivåer? Hur testas produktiva respektive receptiva färdigheter? Hur testas studenternas ordförråd? På vilka sätt skiljer sig språkfärdighetsprov på nybörjarnivå och mer avancerade nivåer?
Workshopsledare är Tore Nilsson med Mara Haslam och Una Cunningham vid Institutionen för ämnesdidaktik. Workshoppen hålls på svenska.
Förberedelser
Läs:
- Kahri, V., Laurikainen, H., Sevón, S. & Välimaa, J.-P. (2023). Fallgropar och gråzoner vid bedömning av universitetsstudenters kunskaper i svenska. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 14(6).
- Löthman, H. (2020). Vägen och målet: en granskning av formativ och summativ bedömning på textkurser i kinesiska, i U. Tornberg, M. Thegel, och H. Henryson: Språkdidaktik i praktiken. Metoder, exempel och reflektioner från högskolenivå. s. 62—78.
Ta med:
Något exempel på språkfärdighetsprov och betygskriterier för delkurser som examinerar språklig färdighet i någon form.
Anmälan
Workshoppen vänder sig till universitetslärare lärare inom språkämnen. Deltagande är kostnadsfritt. Antalet platser är begränsat varför vi tillämpar först till kvarn.
Arrangör är Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL) som har i uppdrag att verka för och stödja utveckling av undervisning vid universitetet.
Här utvecklar du ditt akademiska lärarskap inom område 5. Kursutvecklare. Du får i workshoppen kunskaper och redskap för att skapa och utveckla kurser och undervisningsformer.
Senast uppdaterad: 2 april 2024
Sidansvarig: Centrum för universitetslärarutbildning