Hjälp dina studenter fylla på ordförrådet
Workshop
Datum: torsdag 15 februari 2024
Tid: 13.00 – 16.00
Plats: Online via Zoom / eller på plats i rum E243 (Södra Huset)
Hur undervisar du för att dina studenter på bästa sätt ska kunna bygga ett tillräckligt stort receptivt och produktivt ordförråd?
En workshop för dig som undervisar i språk vid universitetet och som vill utveckla dina kunskaper om ordförrådsutveckling tillsammans med kollegor. Vi bjuder in lärare från alla svenska universitet och högskolor att delta. Användbar för både nya och erfarna universitetslärare. Workshoppen ges i hybridformat, du väljer om du vill delta online via Zoom eller på plats på campus Frescati.
Om workshoppen
Att bygga ett tillräckligt stort receptivt och produktivt ordförråd är viktigt i alla språkinlärningssammanhang. Med tillräckligt stort menar vi att ordförrådet räcker till studenternas kommunikativa behov. De vanligaste ordfamiljer i ett språk förekommer i nästan alla texter, så studenter bör kunna dessa i första hand. Kunskap om ordfrekvensen och om storleken på studenternas ordförråd är viktig i valet av kursmaterial och om hur man väljer att arbeta med texter. Eftersom språkstudenter på universitetet förväntas läsa litterära texter i original diskuterar vi hur lärare kan stötta studenterna i sin läsning samt hur studenter kan arbeta effektivt med sitt ordförrådsutveckling.
I workshoppen presenteras och diskuteras begreppen ordfrekvens, ordförrådsstorlek samt vad det innebär att kunna ett ord. Möjligheter till tillfälligt och avsiktligt ordinlärning diskuteras i ljuset av Nation's Four strands språkundervisningsmodell. Under workshoppen prövar på olika sätt att arbeta med ordförråd.
Workshopsledare är Una Cunningham, med Tore Nilsson, och Mara Haslam vid Institutionen för ämnesdidaktik. Workshoppen hålls på svenska.
Förberedelser
- Bekanta dig med: Paul Nation’s Four Strands model
- Läs: Nation, P. (2014). How much input do you need to learn the most frequent 9,000 words? Reading in a Foreign Language, 26(2), 1—16
- Läs: Nation, P. Research into practice: Vocabulary. Language Teaching 44(4): 529—539
- Se: part 1 of the CIRCLE interview with Averil Coxhead
Anmälan
Workshoppen vänder sig till universitetslärare lärare inom språkämnen. Deltagande är kostnadsfritt. Antalet platser är begränsat varför vi tillämpar först till kvarn.
Arrangör är Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL) som har i uppdrag att verka för och stödja utveckling av undervisning vid universitetet.
Här utvecklar du ditt akademiska lärarskap inom område 5. Kursutvecklare. Du får i workshoppen kunskaper och redskap för att skapa och utveckla kurser och undervisningsformer.
Senast uppdaterad: 8 februari 2024
Sidansvarig: Centrum för universitetslärarutbildning