Forskningsprojekt ARTofMELT: Atmospheric rivers and the onset of sea ice melt 2023

Projektet ARTofMELT (Atmospheric rivers and the onset of sea ice melt 2023) är centrerat kring en expedition ombord på den svenska forskningsisbrytaren Oden till centrala Arktiska oceanen i maj och juni 2023, ledd av professor Michael Tjernström (Meteorologiska institutionen) och universitetslektor Paul Zieger (Institutionen för miljövetenskap).

Syftet varatt detaljstudera en tidigare underobserverad fas i Arktis årscykel; när sommarens smältning av isen inleds. Vi studerade särskilt effekten från så kallade ”atmosfäriska floder”, som är geografiskt begränsade episoder med inflöden av varm och fuktig luft från söder. Vi frågar oss om dessa episoder styr hur och när havsytans frusna yta övergår till sommarens smältande. Detta har betydelse för sommarens avsmältning av havsisen, som ökat i omfattning under de senaste decennierna till följd av den globala uppvärmningen.

På plats i den Arktiska havsbassängen använde vi avancerade väderprognoser för att styra oss till rätt plats för att observera vilka processer som är viktigast för när sommarens smältsäsong inleds. Att vara i Arktis i slutet av vintern, då havsisen är som svårast att navigera, innebar en utmaning både för isbrytaren Oden och för logistiken kring expeditionen.

Utförliga beskrivningar av projektet ARTofMELT finns

Lyssna även på podden "Det smältande Arktis och hoten mot planeten" från den öppna föreläsningen med Michael Tjernström.

Projektmedlemmar

Projektansvariga