Ceremoni för Stockholm Spotlight Taiwan 2022

I en ceremoni den 10 maj skrev Monika Gänssbauer, prefekt vid Institutionen för Asien- och Mellanösternstudier och Stacy Huang, tillförordnad chef för utbildningsavdelningen vid Taipei Mission i Sverige, ett kontrakt om genomförandet av Stockholm Spotlight Taiwan 2022.

Monika Gänssbauer, Elisabeth Wåghäll Nivre, Vincent Yao och Stacy Huang vid kontraktskrivningsceremonin.

Undertecknandet bevittnades av Vincent Yao, chef för Taipei Mission i Sverige och, professor Elisabeth Wåghäll Nivre, biträdande rektor och dekanus vid Humanistiska fakulteten.

– Jag är glad att se projektet materialiseras och stärka samarbetet mellan Sverige och Taiwan. Det är en möjlighet att göra Taiwans kultur mer känd för Sverige, sa Vincent Yao vid ceremonin.

I sitt välkomstanförande betonade Elisabeth Wåghäll Nivre betydelsen av internationellt samarbete och ömsesidig förståelse i allmänhet. Hon påpekade att projektet kommer att ge många tillfällen för interkulturellt lärande och utbyte mellan kulturer och discipliner. Stödet från Taipei Mission för projektet skapar dessutom synlighet och uppmärksamhet för språkbaserade utbildningar vid Stockholms universitet.

Stockholm Spotlight Taiwan Project 2022 består av en taiwanesisk filmfestival som visar fyra dokumentärer på Etnografiska museet och fyra långfilmer på Bio Grand. Det kommer också att genomföras samtal och Q&A-sessioner med dokumentärfilmare som besöker Stockholm för att ge en djupare inblick i deras filmskapande.

Filmvisningarna kompletteras av en digital föreläsningsserie om Taiwans litterära och visuella kulturer vid Stockholms universitet, där forskare från Taiwan och Europa delar med sig av sina insikter och kunskaper om Taiwans kulturella, historiska och politiska landskap.

– Projektet har tre huvudmål. Att föra samman den taiwanesiska och kinesiska diasporan med den svenska publiken. Att integrera projektet som praktisk erfarenhet i läroplanen vid vår institution, och att öka intresset för forskning om Taiwans kulturella, etniska, språkliga och historiska mångfald, dess berättelser och litteratur, sa Irmy Schweiger, professor i Kinas språk och kultur vid Stockholms universitet och projektledare för Stockholm Spotlight Taiwan Project 2022.

Stockholm Spotlight Taiwan 2022 pågår under hösten och genomförs i samarbete med Asiatiska Filmfestivalen, Etnografiska museet och Bio Grand. Hela programmet kommer att presenteras inom kort.

Förutom Elisabeth Wåghall-Nivre, Vincent Yao, Monika Gänssbauer, Stacy Huang och Irmy Schweiger deltog Hailin Wang, lektor i kinesiska, Anneli Hilmersson, administrativ chef vid Institutionen för Asien- och Mellanösternstudier och Jack Huang, sekreterare vid Taipei Mission i Sverige, i ceremonin.