Föreståndaren har ordet: ”Det är många som bidrar”

Det behövs många personer och olika kompetenser för att utveckla ett nationellt prov i matematik. Förutom provutvecklarna och administratörerna i PRIM-gruppen har ett antal externa personer knutits till utvecklingsarbetet. Det är personer som i olika skeden arbetar med att utveckla uppgifter, sätta ihop prov, skriva bedömningsarbeten och att sätta kravgränser.

Bland alla personer som deltar i provutvecklingens alla delar så är de lärare och elever som deltar i utprövningar av uppgifter en mycket viktig grupp. För att veta hur en uppgift fungerar och kan bedömas prövas varje uppgift ut på några hundra elever. Lärarnas kommentarer samt elevernas prestationer och kommentarer är viktiga underlag i utvecklandet av ett nationellt prov. Bearbetningar och analyser av utprövningar kan resultera i nya utprövningar av reviderade uppgifter, men kan också leda till att nya uppgifter tas fram och prövas ut. Välutvecklade och välformulerade uppgifter med kända mätegenskaper är en nyckel till att utveckla nationella prov av hög kvalitet.

Det finns även referensgrupper med externa personer inblandade i de olika faserna av provutvecklingsprocessen. Det finns flera referensgrupper för varje nationellt prov och grupperna har olika funktioner beroende på vilken fas i provutvecklingsprocessen det nationella provet är. Referensgrupperna består av ett urval av verksamma matematiklärare, speciallärare, lärarutbildare, forskare och ämnesexperter med erfarenhet från och kunskap om den aktuella årskursen och elevgruppen. Deras uppdrag kan bestå av att konstruera uppgifter, att göra urval av uppgifter till ett prov, att skriva bedömningsanvisningar eller att via ett antal kravgränssättningsmetoder föreslå kravgränser för provbetyg.

Ett nationellt prov tar flera år att utveckla och de olika externa personerna som är inblandade i olika faser är en mycket viktig del i provutvecklingen. Många av de externa personer som bidrar upplever dessutom att det är ett bra utbyte av kunskaper och erfarenheter. De beskriver det som att det är ett intensivt arbete men samtidigt en mycket givande och bra kompetensutveckling.

Tack till alla som bidrar!

Med vänliga hälsningar Samuel Sollerman

Föreståndare för PRIM-gruppen

Vill du bidra genom att pröva ut uppgifter?