Berättelser och rollspel som pedagogiska verktyg i historie- och SO-undervisning
Vill du använda dig av berättelser och rollspel i din undervisning? Kursen riktar sig till dig som undervisar i historia och SO i grundskolans årskurs 4-9 eller i gymnasieskolan.
Kursen behandlar teori och metod för användning av berättelser och gestaltade berättelser (rollspel) i historie- och SO-undervisning i grundskolans årskurs 4-9 samt i gymnasieskolan. Kursen ger fördjupade kunskaper om pedagogiska funktioner för berättelser och gestaltade berättelser (rollspel).
Kursen ger också kunskaper om former för hur lärandet kan bedömas och utvärderas för olika typer av lärandemål (kunskapskrav).
Kursen anpassas till studentens och skolans intresse av berättelser och rollspel som redskap i undervisningen. Läsning av kurslitteratur och kursuppgifter individualiseras i hög utsträckning enligt intresse och behov. Målet är att studenten ska kunna designa en egen berättelse/rollspel för användning som redskap i sitt klassrum.
Under de webbaserade träffarna kommer teori och konkreta exempel varvas med samtal där studentens egna frågor och erfarenheter från undervisning är i fokus.
I kursen behandlas följande frågeställningar:
- Vad är en berättelse/ett narrativ?
- Vad är en gestaltad berättelse/ett rollspel?
- Vilka funktioner fyller berättelser/narrativ och gestaltningar/rollspel i undervisning och lärande?
- Vad innebär "narrativ kompetens"?
- Hur designar man en berättelse eller en gestaltad berättelse/ett rollspel?
- Vilka narrativ är lämpliga/funktionella att använda i historie- och SO-undervisning?
- Hur blir redskapen effektiva för att nå kunskapskraven i skolans kurs- och ämnesplaner?
- Hur kan lärandet utvärderas?
För dig som är antagen VT2025
Grattis! Du har blivit antagen till den utbildning du sökt på Stockholms universitet och vi hoppas att du kommer att trivas med dina studier hos oss.
På den här sidan listar vi vad du behöver göra och känna till innan du börjar dina studier.
Följ de instruktioner du fått för att acceptera din plats.
Mer information på antagning.se
Checklista för antagna studenter
-
Aktivera ditt SU-konto
Första steget för att kunna registrera dig och få tillgång till universitetets alla IT-tjänster.
-
Registrera dig på din institution
Registrering kan ske på olika sätt. Läs noga informationen från din institution nedan.
-
Ta del av institutionens information
På den här sidan hittar du det du behöver veta inför starten på din kurs eller ditt program.
Notera
Din plats kan tas tillbaka om du inte registrerar dig och deltar vid eventuellt upprop enligt anvisningarna från institutionen.
Antagningsinformation för kurser
Välkommen att studera vid Institutionen för ämnesdidaktik. Du som är antagen till en kurs hos oss får ett särskilt e-postutskick från din utbildningsadministratör. Läs det noga! Här har vi sammanfattat den viktigaste informationen:
Tacka ja
- För att behålla din utbildningsplats måste du tacka ja på antagning.se senast 16 december.
- Även du som blivit reservplacerad måste tacka ja på antagning.se för att behålla din plats. Om vi kan erbjuda dig en utbildningsplats får du besked om det via e-post någon vecka innan terminsstart. Svarstiden är ofta mycket kort och om du inte svarar inom utsatt tid går din reservplats till någon annan.
Aktivera ditt universitetskonto
- Från den 7 januari kan du aktivera ditt universitetskonto.
Registrera dig på din kurs
- För de flesta av våra fristående kurser är webbregistreringen öppen 7-12 januari. Exakt registreringsperiod för just din kurs anges i det särskilda e-postutskick du får från oss.
- Du webbregistrerar dig i Ladok. Där kan du endast använda Inloggning via ditt lärosäte om du har aktiverat ditt universitetskonto med hjälp av BankID. Annars använder du ett eduID eller ditt inlogg på Antagning.se.
Lärplattformen Athena
- I lärplattformen Athena har varje kurs en egen kursplats, som du får tillgång till när du registrerat dig. Du loggar in i Athena med ditt universitetskonto.
Välkomstaktiviteter
Vid terminsstart ordnar vi ett antal aktiviteter – både online och på campus – för att välkomna och introducera dig som är ny student. En av dessa är Välkomstdagen på Campus Frescati som är ett utmärkt tillfälle att bekanta sig med universitetet och andra nya studenter. Programmet riktar sig till alla nya studenter, oavsett ämne, kurs eller program. För dig som är ny student vid Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV, arrangeras en motsvarande välkomstdag på Campus Kista.
Information som rör din utbildning får du via din kurs-/programgivande institution.
Hitta hit
Stockholms universitet sträcker sig över en stor yta. Läs om vilka campus som finns och var du hittar din institution, alla undervisningslokaler, lunchställen, bibliotek, läsplatser, mm.
Läs mer
Kursen behandlar teori och metod för användning av berättelser och gestaltade berättelser (rollspel) i historie- och SO-undervisning i grundskolans årskurs 4-9 samt i gymnasieskolan. Kursen ger fördjupade kunskaper om pedagogiska funktioner för berättelser och gestaltade berättelser (rollspel).
Kursen ger också kunskaper om former för hur lärandet kan bedömas och utvärderas för olika typer av lärandemål (kunskapskrav).
Kursen anpassas till studentens och skolans intresse av berättelser och rollspel som redskap i undervisningen. Läsning av kurslitteratur och kursuppgifter individualiseras i hög utsträckning enligt intresse och behov. Målet är att studenten ska kunna designa en egen berättelse/rollspel för användning som redskap i sitt klassrum.
Under de webbaserade träffarna kommer teori och konkreta exempel varvas med samtal där studentens egna frågor och erfarenheter från undervisning är i fokus.
I kursen behandlas följande frågeställningar:
- Vad är en berättelse/ett narrativ?
- Vad är en gestaltad berättelse/ett rollspel?
- Vilka funktioner fyller berättelser/narrativ och gestaltningar/rollspel i undervisning och lärande?
- Vad innebär "narrativ kompetens"?
- Hur designar man en berättelse eller en gestaltad berättelse/ett rollspel?
- Vilka narrativ är lämpliga/funktionella att använda i historie- och SO-undervisning?
- Hur blir redskapen effektiva för att nå kunskapskraven i skolans kurs- och ämnesplaner?
- Hur kan lärandet utvärderas?
-
Kursupplägg
När kursen startat används Stockholms universitets nätbaserade lärplattform Athena för kursinformation, kursuppgifter och inlämningar.
Undervisning
Undervisningen består av seminarier och handledning. Närvaro på seminarier är obligatoriskt.
Under kursen träffas vi för webbaserade föreläsningar och samtal under ca 1 kväll per månad (kvartsfart) i mindre grupper. Möjlighet till individuell handledning eller handledning i smågrupper kommer också finnas. Stor flexibilitet gäller för kurstider och gruppindelning.
Examination
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga uppgifter.
Betygskriterier HV2RAN gäller från HT 2023 (169 Kb)
Examinator
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.Höstterminens kurs startar i mitten av september och ges onsdags- eller torsdagskvällar kl 18.00-21.00 (ett seminarium per månad hela terminen). Du får välja om du följer ett onsdags- eller torsdagsseminarium.
-
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.
All kursinformation inför höstterminen - inklusive den obligatoriska kurslitteraturen - kommer att finnas i Athena omkring den 1 september.
-
Kursrapporter
-
Kontakt
Kursansvarig lärare
Per-Arne Karlsson, per-arne.karlsson@su.seStudievägledning
studievagledning.did@su.seUtbildningsadministration
kursadmin.did@su.se