Masterprogram i design för kreativ och immersiv teknik, 120 hp

Om utbildningen

The programme provides in-depth and research preparatory knowledge, with both theoretical and practical skills, in the design of systems for creative and immersive technology.

The first semester provides the foundation for design for creative and immersive technology, as well as the basis for Internet of things. The semester ends with a course in scientific writing.

The second semester goes in-depth into these topics and also covers dynamic systems, qualitative dataanalysis and the comparison between big data and thick data.

The third semester covers the designer’s role, competencies and responsibilities in the information society.

The third semester also contains an extensive project course (15 credits), where students co-operate with research groups or the industry. The semester ends with a selection between one of the following two courses:

a course in future trends in creative techniques or a course in entrepreneurship.

During the fourth semester, the student writes his/her Master’s thesis, 30 credits.

The student’s progression in the programme intends to provide knowledge and skills that prepare for research at postgraduate level or opportunities to achieve qualified jobs in the highly-expanding IT industry, in Sweden and globally.

Om ämnet: Data- och systemvetenskap

Data och systemvetenskap

Vill du vara med där framtidens informationsteknik (IT) utvecklas och lära dig den senaste tekniken inom datorer och mobiltelefoner? Är du också intresserad av hur människor effektivt kan använda ny teknik är data och systemvetenskap något för dig.

Data och systemvetenskap är ett tvärvetenskapligt ämne som täcker alla områden där datorer och informationsteknik används av människor, företag och organisationer. Datavetenskap är den tekniska delen av ämnet som ger kunskap om datorer, programmering, datakommunikation, databaser och business intelligence. Systemvetenskap handlar om samspelet mellan IT, människor och organisationer. Det omfattar även modeller och verktyg för att analysera och utforma system samt kunskap om projektledning.

Du behöver inte kunna programmera eller ha tekniska förkunskaper om datorer när du börjar studera hos oss, det lär du dig under utbildningen. Oavsett vilken bakgrund du har från gymnasiet, till exempel inom samhällsvetenskap, ekonomi eller naturvetenskap, har vi en IT-utbildning som passar dig.

ARBETSMARKNAD Arbetsområdena inom IT är många. Några exempel är datasäkerhet, systemutveckling, programmering, webbdesign, multimedia och datorspelskonstruktion. Bra och effektiva IT-lösningar är en viktig framgångsfaktor hos både företag och organisationer. IT-kunskap behövs därmed inom alla branscher där datorsystem används, underhålls och utvecklas. Framtidsutsikterna inom IT-området är mycket goda.

EXAMEN su.se/examen

Om intresseområdet: Data och IT

Vill du utveckla framtidens informationsteknik (IT) och lära dig det senaste inom datorer och mobiltelefoner? Inom intresseområdet Data och IT är programmering en viktig del, men det handlar om mycket mer än så. Detta är ett tvärvetenskapligt intresseområde som även rör samspelet mellan människor, datorer och organisationer.

Inom Data och IT finns stora möjligheter att hitta ett yrke som passar dig, oavsett om du vill utveckla och designa spel eller stora affärssystem, om du brinner för att programmera eller drömmer om att skapa den perfekta interaktionen mellan dator och människa.

Utbildningsansvarig institution

Institutionen för data- och systemvetenskap