Att uppmärksamma och stärka barns relation till växters mångfald
5 938 000 kr från Vetenskapsrådet går till forskningsprojektet "Att stärka växtkännedom i förskolan: plats-baserade metoder för att uppmärksamma växters mångfald med utgångspunkt i pollinering".
Emilie Moberg, universitetslektor BUV. Foto: Sören Andersson, Stockholms universitet.
Emilie Moberg, universitetslektor BUV och projektledare och Ebba Theorell, universitetslektor i estetik och didaktik på BUV och IÄD, har tillsammans med Petra Korall, universitetslektor vid Institutionen för organismbiologi, Uppsala universitet fått 5 938 000 kr i forskningsbidrag för 4 år från Vetenskapsrådet. Deras forskningsprojekt handlar om att hitta didaktiska metoder som stärker förskolebarns förmåga att uppmärksamma växter.
Utgångspunkten är att använda barns naturliga fallenhet för djur att inkludera intresse för de växter som djuren pollinerar och att undersöka om det är något som går att arbeta med och utveckla på lokala utomhusplatser. Platser utanför förskolegården i miljöer där olika växt- och djurarter kan leva, som en öppen gräsmark, en skogsdunge och om möjligt en sjö eller ett vattendrag.
De vill också undersöka hur dessa metoder kan stärka barnens kunskaper och förståelse för växters mångfald.
Forskningsprojektet heter ”Att stärka växtkännedom i förskolan: plats-baserade metoder för att uppmärksamma växters mångfald med utgångspunkt i pollinering” och kommer att pågå från januari 2025 till december 2028.
Pollinerare. Foto: Petra Korell.
Tema
Senast uppdaterad: 8 november 2024
Sidansvarig: Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen