Hur påverkar AI akademiskt skrivande och handledning av studentuppsatser?
Evenemang
Datum: onsdag 14 maj 2025
Tid: 13.00 – 16.00
Plats: Hörsal 6, hus 2, plan 2, campus Albano
Vilka möjligheter och risker medför AI-teknologin, och hur kan vi anpassa våra arbetssätt för att säkerställa att studenter verkligen utvecklar självständiga kunskaper? Högskolepedagogisk temadag för universitetslärare.

Centrum för universitetslärarutbildning bjuder in till högskolepedagogisk temadag för universitetslärare som är nyfikna på utveckling av undervisning i kollegial samverkan.
Målgrupp: Du är universitetslärare vid Stockholms universitet, Kungliga tekniska högskolan eller Karolinska institutet.
Plats/hitta till: Stockholms universitet, Campus Albano, Hus 2, plan 2, Hörsal 6
Vilka möjligheter och risker medför AI-teknologin, och hur kan vi anpassa våra arbetssätt för att säkerställa att studenter verkligen utvecklar självständiga kunskaper? Behöver vi till exempel förändra våra handledningspraktiker och examinationsformer för det självständiga arbetet? Hur ser vi till att studenter inte bara producerar akademiska texter utan också förstår och kan tillämpa centrala förmågor och kunskaper?
Under denna temahalvdag, som leds av Tore Nilsson och Eva Svärdemo Åberg, utforskar vi dessa frågor genom inledande inspel från forskare och pedagogiska utvecklare som delar med sig av sina insikter och erfarenheter kring AI och studentuppsatser.
Fikapaus ingår och vi bjuder på fika.
På programmet
- Alexandra Farazouli, Institutionen för pedagogik och didaktik. Academic Integrity in student essays and GenAI – benefits, challenges and ethical risks
- Eva Svärdemo Åberg, Institutionen för pedagogik och didaktik. Informationssökning och det självständiga arbetet som process och produkt
- Jeanna Wennerberg och Vendela Blomström, Institutionen för svenska och flerspråkighet. Akademisk litteracitet med fokus på akademiskt skrivande
- Veronica Flodin, Institutionen för ämnesdidaktik. Självständigt arbete i den nya AI generativa miljön – handledning, skrivprocess och rättssäker bedömning
Därefter samlas vi i ett World Café för att tillsammans diskutera och reflektera över AI:s påverkan på det självständiga arbetet samt identifiera möjliga kompetensutvecklingsbehov och samarbeten. Diskussionen kommer att kretsa kring följande frågor:
1. Vilken AI-litteracitet behöver vi som lärare utveckla?
2. Vilken grad av AI-användning är rimlig i självständigt arbete?
3. Hur påverkas våra förväntningar på innehållet i ett självständigt arbete?
4. Hur påverkas handlednings- och bedömningsprocessen samt handledares och examinators roller?
Varmt välkommen till en inspirerande och viktig diskussion om framtidens akademiska skrivande i en tid av teknologisk förändring!
Anmälan
Temadagen är öppen för alla intresserade inom Stockholm trio. Vi tillämpar först till kvarn.
Frågor
Om du har några frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss.
E-mail: ceul@su.se
Senast uppdaterad: 22 april 2025
Sidansvarig: Centrum för universitetslärarutbildning