Pedagogiska ambassadörer sätter fart — nya projekt igång!
Nu arbetar årets pedagogiska ambassadörer med nya högskolepedagogiska utvecklingsprojekt vid sju av universitetets institutioner.

Pedagogiska ambassadörer är nyfikna universitetslärare som söker svar på utmaningar i samband med sin undervisning och studenternas lärande. De är speciellt utsedda universitetslärare som under ett år driver ett projekt vid sin institution för att utveckla undervisning. Tanken är att projekten ska stimulera och öka studenters lärande.
Projekten har olika inriktning men gemensam nämnare är att hitta pedagogiska former för att förbättra undervisningen. En institution inleder med att undersöka hur studenterna ser på värdet av och förväntningar på universitetsutbildningar i språk i syfte att utveckla undervisningen. Två andra institutioner tar hjälp av AI för att utveckla digitala studiematerial som stödjer studenters lärande. Ett projekt vill ta fram en robustare sommarkurs där kursdesign och examination fungerar för både lärare och studenter med en mycket bred bakgrund. Ett annat projekt fokuserar på utbildningskulturer och utmaningar i samband med interdisciplinära samarbeten i professionsrelevant undervisning. Ytterligare ett projekt tar en systematisk ansats till att formulera övningskoncept och skapa utbildningsmaterial för interprofessionella samarbeten i sina studenters framtida yrkesutövning. Och så institutionen som fyller på en av sina programutbildningar med en extra ”strimma” av akademisk litteracitet för att studenterna ska bli tryggare i sin studentroll.
2025 års pedagogiska ambassadörer är
- Fanny Edenroth Cato och Linnea Holmberg, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
- Emely Kjellsson Lindblom och Emma Wikberg, Fysikum
- Jenny Rosendahl och Katie Obeid vid Specialpedagogiska institutionen
- Helena Bani-Shoraka, Tolk- och översättarinstitutet, Institutionen för svenska och flerspråkighet
- Rebecca Adami, Institutionen för pedagogik och didaktik
- Eric Pakulak, Psykologiska institutionen
- Hugues Engel, Romanska och klassiska institutionen
Presentationer av årets pedagogiska ambassadörsprojekt
Ska också ge kollegialt stöd kring undervisning
Förutom att driva sitt pedagogiskt utvecklingsprojekt vid sin institution kommer de pedagogiska ambassadörerna också att stödja kollegor, leda pedagogiska diskussioner i till exempel seminarieform samt initiera och driva lärardagar där man tar upp frågor som är relevanta för lärarkollegiet vid institutionen.
Om pedagogiska ambassadörer
Pedagogiska ambassadörsprogrammet startade 2015 och drivs av Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL). Syftet med projektet är att stimulera pedagogisk utveckling vid universitetets institutioner. Ett pedagogiskt ambassadörsprojekt är ett samarbete mellan CeUL och aktuell institution. Projektet finasieras sedan år 2020 av rektors kvalitetsmedel. Alla ambassadörer får tillgång till stöd under projektet då de får en egen erfaren pedagogisk utvecklare som mentor. De pedagogiska ambassadörerna träffas också regelbundet för att stödja och inspirera varandra inom ramen för en seminarieserie.
Senast uppdaterad: 27 januari 2025
Sidansvarig: Centrum för universitetslärarutbildning