Masterstudenterna firades i juni

I våras återupptogs traditionen att fira fakultetens masterstudenter.

Ända sedan 2012 har fakulteten firat masterstudenterna i slutet av deras utbildning. De två senaste åren satte pandemin stopp för firandet men i våras kunde det genomföras igen. Då var det alltså dags att fira de studenter som började läsa på masterprogram hösten 2020. Formellt är det fakulteten som står för arrangemanget men i praktiken var det Jessica Slove Davidson och Birgitta Åkerman på BIG som ordnade det hela.

Alla masterstudenter som påbörjat sitt examenarbete bjöds in till en middag och runt 60 personer tackade ja. De internationella studenterna deltog i minst samma utsträckning som de svenska. Dessutom kom drygt ett dussin lärare och studievägledare.

Firandet ägde rum tisdagen den 7 juni på restaurang Proviant Albano som ligger i det nya Campus Albano. Kvällen bjöd inte på något vidare väder så den stora terrassen stod tom och gästerna fick i stället ägna sig åt den läckra vegetariska buffén. Men framför allt ägnade de sig åt varandra – de allra flesta av studenterna hade ju inte träffats i verkligheten under hela utbildningen, de hade under två års tid bara sett lärarna och kurskamraterna på Zoom. Undra på att stämningen var hög!

Studenterna firas också vid en magister- och masterceremoni med diplomutdelning som är gemensam för hela universitetet. Men detta sker inte förrän efter examen och då har de internationella studenterna ofta redan rest hem. Det var ett av skälen till att fakulteten började med ett eget firande medan studenterna fortfarande är kvar i Stockholm.

Kontorsbyggnader med grönområde och en trappa som leder bort.
Campus Albano. Foto: Margareta Ohné.