Rumi Engman ny studieadministratör på BIG

Rumi Engman började som studieadministratör på BIG den 1 augusti och kommer i första hand att jobba med BIG:s masterutbildningar.

Rumi har lång erfarenhet av administrativt arbete, både i företag och på myndigheter, och kommer närmast från Södertörns högskola. Där har hon varit utbildningsadministratör i nästan tre år med i stort sett samma arbetsuppgifter som hon nu har på BIG. De administrativa systemen var också ungefär desamma och hon är van att jobba med både Ladok och Athena.

Däremot har hon inte träffat biologistudenter tidigare, men hon har ett intryck av att de verkligen brinner för sitt ämne. Hon tycker också att de har ett trevligt sätt mot kansliets personal och upplever dem som ”snälla”.

Rumi kommer i första hand att arbeta med masterprogrammen, medan BIG:s andra studieadministratör, Aleksandra Sommertune, tar hand om utbildningen på grundnivå. Rumi tror att hennes egen bakgrund kan göra det lättare för henne att sätta sig in i internationella studenters situation i Sverige. Rumi är nämligen född och uppvuxen i Japan. Sin blivande man träffade hon dock i Kina, där han var svensk utbytesstudent. De flyttade till Sverige 1999 och har nu tre barn.

Familjen bor mitt i stan så för Rumi blev det med tiden ganska påfrestande med de långa arbetsresorna till Flemingsberg. Att det är promenadavstånd till Frescati är ett stort plus med det nya jobbet! Promenader är för övrigt ett av Rumis fritidsintressen, gärna med en svampkorg i högsta hugg. Andra intressen är film och resor.

Kvinna med långt mörkt hår och svart jacka går längst gångväg genom skog i höstfärger