Samverkan med biologilärare: seminarium på Kungsholmens gymnasium

Det senaste inslaget i BIG:s skolsamverkan var ett seminarium i oktober på Kungsholmens gymnasium. Bland mycket annat diskuterades biologilärarnas behov av fortbildning och olika typer av läromedel.

Fyra personer står framför en stenbyggnad med trappa som leder upp till stora trädörrar.
Ulrich Theopold, Niklas Janz, Ann-Kristin Östlund Farrants och Birgitta Åkerman utanför Kungsholmens gymnasium. Foto: Margareta Ohné.

BIG:s satsning på samverkan med biologilärarna i Stockholmsområdet fortsätter. I mitten av oktober ordnades ett seminarium för att diskutera frågor av gemensamt intresse, främst möjligheterna till fortbildning. Fem personer från BIG, två studenter i lärarutbildningen och sex biologilärare deltog i seminariet. Skolverket hade tyvärr ingen möjlighet att delta denna gång.

En anrik skola

Seminariet hölls i Kungsholmens gymnasium där två av de medverkande lärarna arbetar. Själva skol byggnaden uppfördes redan 1902, med en för tiden modern arkitektur. Naturvetenskapen håller dock till i nyare lokaler som tillkom på 1990-talet. Totalt har skolan ca 1200 elever och intagningspoängen hör till de högsta i landet.

På Kungsholmens gymnasium finns åtta lärare som undervisar i biologi och naturkunskap; ett stort lärarlag alltså. Det representerades under vårt seminarium av Lisa Wermelin som arbetat på skolan i fyra år.

Kurser för ämnesfortbildning

Seminariets huvudpunkt var biologilärarnas ämnesfortbildning. BIG har flera kurser som kan vara intressanta för lärare. Det nuvarande kursutbudet omfattar bland annat fem orienteringskurser i biologi. Under vårterminen går Smittsamma sjukdomars biologi (distans), Insekternas värld (distans) samt Trädgårdens biologi (på campus). Under höstterminen går Hundens evolution, genetik och beteende (distans) och Fåglars systematik, ekologi och beteende (på campus). Världens eko, en orienteringskurs i miljövetenskap, går också på hösten. Samtliga dessa kurser omfattar 7,5 hp och ges på kvartsfart, dvs en kväll i veckan hela terminen.

Vi fick också information om intressanta kurser vid Uppsala universitet: Laborationer i biologi för ämneslärare 7,5 hp (på campus), Mikrobiologiska laborationer och säkerhet för ämneslärare 3 hp (distans plus två obligatoriska dagar på campus) samt Bioinformatik på nätet 5 hp (distans).

Många olika läroböcker behövs

Resten av seminariet ägnades åt fria diskussioner och det var ingen brist på samtalsämnen. Bland mycket annat diskuterades undervisningsspråk och läromedel. På Kungsholmens gymnasium har man en internationell sektion med bland annat ett Natural Sciences Programme. Även om majoriteten av eleverna på programmet är svenskspråkiga är undervisningsspråket engelska. Skolan har också en språkintroduktion för dem som nyligen anlänt till Sverige och behöver stärka sina kunskaper i svenska. Inom denna utbildning kan man bland annat också läsa grundskolekurser i NO-ämnena.

Det behövs alltså läromedel i biologi och naturkunskap både på olika språk och på olika språkliga och ämnesmässiga nivåer. Lisa presenterade de böcker som används på skolans program. När vi bläddrade i dem väcktes ett förslag om att ägna ett kommande seminarium åt att närmare granska innehållet i några av böckerna.

Kommande seminarier

För seminarierna kommer att fortsätta. Samverkan med skolan är viktigt för BIG och Birgitta Åkerman kommer att fortsätta som ansvarig för verksamheten. Kontakta Birgitta om du har synpunkter på vilka teman som ska tas upp i framtiden!

De som deltog i oktoberseminariet tyckte att det är lagom med tre seminarier per läsår och att lämplig tidpunkt är 16:30 – 18:00. Alla verkade föredra fysiska möten för att det då blir så mycket lättare att diskutera med varandra. Nästa seminarium planeras till den 15 februari.

Kvinna sitter i ett välupplyst kök med en bok framför sig.
Lisa Wermelin, lärare på Kungsholmens gymnasium. Foto: Margareta Ohné.