Behöver det kritiska tänkandet artificiell intelligens?
Vid den åttonde Interuniversitetskonferensen "Etik och utbildningens omvandling i den artificiella intelligensens tidsålder", som hölls den 31 oktober 2025, samlades forskare från Universidade da Coruña (UDC), Universidade de Santiago de Compostela (USC), Universidade de Vigo (UVigo) och andra lärosäten i det galiciska universitetsnätverket (SUG). Konferensen, organiserad av forskningsgrupperna GIACE, IDEA och GIES, med stöd av AIDIPE Galicia och spanska utbildningsmyndigheter, innehöll en huvudföreläsning av Christophe Premat.
Bilden är skapad med Midjourney AI.
Artificiell intelligens förändrar idag inte bara undervisningens former utan även själva förståelsen av vad det innebär att tänka kritiskt. I sin keynote diskuterade Christophe Premat hur kunskapens digitalisering och den tekniska externaliseringen av minne och tanke skapar nya förutsättningar för lärande och ansvar i den akademiska miljön. Med teoretiska utgångspunkter hos Michel Serres och Bernard Stiegler analyserades hur den mänskliga kognitionen alltmer förläggs utanför kroppen – i algoritmer, databaser och språkmodeller – och vilka följder detta får för universitetets pedagogiska och etiska uppdrag.
Ett centralt tema var frågan om akademisk integritet i den artificiella intelligensens tidsålder. Genom exempel från svenska universitet, bland annat Stockholms universitets handbok för ansvarsfull användning av AI, belystes hur utbildningsinstitutioner kan gå från kontroll och misstanke till en förebyggande etik som bygger på transparens, reflektion och delat ansvar.
Foto: Rickard Kilström
Diskussionen knöt även an till aktuella juridiska och etiska frågor, såsom det uppmärksammade Göteborgsfallet 2023, där gränsen mellan mänsklig författarskap och teknisk assistans ställdes på sin spets. I denna kontext framhölls behovet av att utveckla en ny förståelse av uppsåt, kreativitet och ansvar i utbildningens och forskningens framtid.
Vid Stockholms universitet innehåller kursen Franska I ett moment om akademisk integritet, där studenterna diskuterar de utmaningar som artificiell intelligens medför. Syftet är att uppmuntra dem att reflektera över hur de använder dessa verktyg i samband med språkinlärning och förvärv av innehåll på ett främmande språk.