Besök av Jean-Michel De Waele, professor i statsvetenskap vid Université libre de Bruxelles

Den 20 och 21 maj 2024 besökte professorn Jean-Michel De Waele Stockholms universitet. Under sitt besök höll han en föreläsning om Belgiens historia och deltog i ett seminarium om relationen mellan sport och politik.

I kursen om frankofonin visade Jean-Michel De Waele de historiska orsakerna till den svaga nationella känslan i Belgien. Landet byggdes på en klyfta mellan ett sekulariserat och industriellt söder med en stark arbetarrörelse, medan norr hade en jordbruksidentitet och var katolskt. Belgien är genomsyrad av en mängd klyftor (katoliker/sekulära, höger/vänster, fransktalande/nederländsktalande) och har sett rikedomarna omfördelas eftersom södern upplever en period av industriell nedgång samtidigt som norr upplever en blomstring. Alla dessa världar kommunicerar inte med varandra, men på den politiska och ekonomiska elitnivån är kompromiss ett kännetecken eftersom ingen grupp någonsin är i majoritet, vilket förklarar varför Belgien känner sig bekväm med hur EU-institutionerna fungerar. Landet är organiserat med ett federalt system som består av tre regioner och tre språkgemenskaper. Den tysktalande minoriteten som motsvarar cirka 50 000 personer (av en total befolkning på 11 miljoner invånare) är mycket skyddad i denna kontext där det finns en överlappning av politiska skikt (det fanns sju hälsoministrar under COVID-19-krisen). Jean-Michel De Waele kommenterade även Bryssels lokala identitet, som inte accepteras som huvudstad vare sig av Flandern eller Wallonien och som har lyckats hitta en autonom plats.

Foto: Aduvivier, CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons. Jean-Michel DE WAELE, Professeur de Science Politique à l'Université libre de Bruxelles, Faculté des Sciences sociales et politiques (FSP)

Jean-Michel De Waele har forskat om de politiska partierna i Centraleuropa efter Sovjetunionens fall. Han har varit dekan för fakulteten för samhälls- och statsvetenskap vid Université libre de Bruxelles och har också intresserat sig för relationen mellan sport och politik under de senaste åren.
År 2020 initierade han nätverket Posoc19 (Makter och samhällen i mötet med COVID-19-krisen) där Christophe Premat deltar. Snart publiceras boken Comparing the Place of Experts During the First Waves of the Covid-19 av Stockholm University Press.

Läs mer om Jean-Michel De Waele

Relaterad: