Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem, ingång musik
Som lärare i fritidshem och musik arbetar du med elever mellan 6 – 12 år. Uppdraget är att skapa en meningsfull fritid för elever som utmanar och stimulerar till lärande och barns musikaliska utveckling. En viktig del är att kunna fånga upp och utgå från elevernas egna behov, intressen och erfarenheter i utformningen av undervisningen.

Under den treåriga utbildningen lär du dig att undervisa och utvecklar dig i rollen som lärare i fritidshem. Du lär dig skapa pedagogiska miljöer som möjliggör lek och lärande hos eleverna. Du lär dig också hur du kan använda musik, bild, dans och drama i undervisningen. Du lär dig även arbeta med multimodala arbetsprocesser som till exempel kan innebära att lära matematik och svenska utomhus eller att använda digitala verktyg i undervisningen.
Du får också fördjupade kunskaper i konflikthantering, ledarskap och hur man arbetar med elevers sociala utveckling. Det innebär bland annat att jobba med gruppaktiviteter och demokratiprojekt. Dessutom lär du dig att planera, genomföra och utvärdera undervisningen på fritidshem i förhållande till styrdokument.
Ingång Musik
Genom att välja ingång musik kommer du även att kunna arbeta som lärare i ämnet i skolan, från årskurs ett till och med årskurs sex.
Under utbildningen läser du 30 hp musik med didaktisk inriktning, uppdelat på två delkurser. Efter den sista ämneskursen har du en period av verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i ämnet musik, 7,5 hp. Då får du följa en musiklärare på din VFU-skola och själv prova på att planera och genomföra undervisning.
Som lärare i musik ska du kunna bedöma och sätta betyg i årskurs sex. Studier i ämnet musik innebär läs- och skrivuppgifter men också mycket praktiskt arbete som till exempel färdighetsträning, personlig utveckling samt arbete och reflektion i grupp.
Ämneskurserna i musik behandlar:
- barns musikaliska utveckling och åldersrelevant repertoar
- musikteori och musikskapande
- musikanalys och musikaliskt uttryck
- olika former av musicerande som sång, spel och rörelse
- musikaliskt ledarskap och projektledning
- musikdidaktiskt arbete, planering och bedömning
Som undervisande musiklärare behöver du kunna förebilda sång och leda barnen från instrument som gitarr och piano. För att du ska kunna ta till dig musikkursernas innehåll på bästa sätt bör du därför ha god erfarenhet av att sjunga och spela instrument.
Webbaserad undervisning VT21 på grund av covid-19
För att minska smittspridningen av coronaviruset sker undervisningen webbaserat via lärplattform Athena och e-mötesverktyg Zoom. Vissa moment som seminarier i mindre grupper kan komma att ske på campus. Detaljerad information hittar du i schemat för respektive kurs.
Undervisningsformer höstterminen 2021
Stockholms universitet har ännu inte fattad beslut om undervisningsformer inför hösten 2021. Institutionen följer Stockholms universitets riktlinjer, som i sin tur följer regeringens och Folkhälsomyndighetens rekommendationer gällande begränsningar av folksamlingar för att motverka smitta.
Information till studenter och medarbetare om coronaviruset
Läs mer på Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionens webbsida om undervisningsformer
-
Programöversikt
Programmet omfattar totalt 180 högskolepoäng och pågår under sex terminer (3 år) på heltid.
Förutom din inriktning musik, 30 hp, läser du kurser inom:
- Fritidshemspedagogik, 60 hp (varav ett självständigt arbete om 15 hp)
- Den utbildningsvetenskapliga kärnan, 60 hp
- Verksamhetsförlagd utbildning, 30 hp
Utbildningen leder till en Grundlärarexamen med inriktning arbete i fritidshem.
Hitta information om alla kurser i din studiegång
I studiegången nedan ser du vilka kurser som ingår i programmet, uppdelat per termin. Du finner också direktlänk till respektive kurssida med specifik information om varje kurs.
År 1
Termin 1
Fritidshemspedagogik I: Lära i och om fritidshem (UE2102), 15 hp (Moment I, 7,5 hp)
Utbildningens historia och plats i samhället (UCG01K), 5 hp
Utbildningsvetenskaplig kärna
Ges vid Institutionen för pedagogik och didaktikTeorier om lärande och individens utveckling (DIG01K), 7,5 hp
Utbildningsvetenskaplig kärna.
Ges vid Institutionen för pedagogik och didaktikFritidshemspedagogik I: Lära i och om fritidshem (UE2102), 15 hp (Moment II, 7,5 hp)
Termin 2
Musik I för fritidshem och årskurs F-6 (HVM1FR), 15 hp
Ges vid Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikJuridik och etik i skolans värld (JUL104), 2,5 hp
Utbildningsvetenskaplig kärna
Ges vid Juridiska institutionenFritidshemspedagogik II: Språk och matematik genom multimodala lärprocesser (UB215Z), 7,5 hp
År 2
Termin 3
Sociala relationer i skolan: Grundlärare, fritidshem (UB214A), 7,5 hp
Utbildningsvetenskaplig kärnaFritidshemspedagogik III: Multimodala lärprocesser och identitetsskapande (UB214Z), 7,5 hp
Musik II för fritidshem och årskurs F-6 (HVM2FR), 15 hp.
Ges vid Institutionen för humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikTermin 4
Verksamhetsförlagd utbildning VFU III, inriktning musik (HVVUM3), 7,5 hp
Ges vid Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikFritidshemspedagogik IV: Konflikthantering och ledarskap (UB211Z), 7,5 hp
Framträdande och retorik (NSNK03), 3,5 hp
Utbildningsvetenskaplig kärna
Ges vid Institutionen för svenska och flerspråkighetSpecialpedagogik – Grundlärarprogrammet (UQ002K), 7,5 hp
Utbildningsvetenskaplig kärna
Ges vid Specialpedagogiska institutionen.Utvärdering och utvecklingsarbete i undervisning och skola (UCG20K), 4 hp
Utbildningsvetenskaplig kärna
Ges vid Institutionen för pedagogik och didaktik.År 3
Termin 5
Fritidshemspedagogik V: Utforskande ämnesarbete och samverkan i skolan (UB212Z), 7,5 hp
Kunskap, vetenskap och forskningsmetodik (FI100L), 7,5 hp
Utbildningsvetenskaplig kärna
Ges vid Filosofiska institutionenFritidshemmets ämnesdidaktik, läroplansteori, bedömning (UB213Z), 15 hp
Utbildningsvetenskaplig kärnaTermin 6
Självständigt arbete, Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem (UB302Z), 15 hp
-
Mer information
Studera utomlands
Många studenter väljer att förlägga en del av sin utbildning utomlands. Det är oftast en spännande och lärorik upplevelse som ger många minnen för livet. Andra fördelar är också förbättrade språkkunskaper och internationella meriter som kan användas i ditt framtida arbetsliv. Grundlärarstudenter kan exempelvis göra praktik via Erasmusstipendiet under en sommar eller göra datainsamling för examensarbetet.
Läs mer om hur du kan studera utomlands inom grundlärarprogrammet -fritidshemVad händer efter anmälan
Efter att du gjort din anmälan kommer du att få ett antagningsbesked via ”Mina sidor” på www.antagning.se.
Du får ditt antagningsbesked med svarskrav i mitten av juli inför höstterminen och i mitten av december inför vårterminen.
Om du blir reserv kommer kursadministratören för programmet kalla reserver i turordning om det blir lediga platser. Håll dig därför gärna anträffbar via mejl och telefon.
Läs mer om vad som gäller vid reservantagning vid Stockholms universitet.
-
Möt oss
Möt våra studenter
Hur är det att plugga vid Stockholms universitet - egentligen?
Hör och se studenten Matilda berätta mer om hur det är att vara student på Grundlärarprogrammet inriktning arbete i fritidshem, ingång musik.
Se filmen med Matilda på YouTube
Möt våra lärare
Linnéa Holmberg lär dig se ur olika perspektiv på verksamheten i fritidshem
Linnéa har skrivit boken "Perspektiv i fritidshem" som går igenom hur man kan betrakta fritidshemmet ur olika vetenskapliga perspektiv. Att utgå från olika perspektiv hjälper dig att i högre grad förstå vad som pågår där, hur barns och personals ageranden påverkar varandra och hur deras handlingar får effekter i verksamheten.
Linnéa, universitetslektor men också lärare och studierektor på Grundlärarprogrammet inriktning fritidshem, berättar i intervju om sin bok som är skriven för studenter som läser till lärare i fritidshem.
Läs intervjun med Linnéa Holmberg
-
Arbetsmarknad och karriär
Karriärvägar efter grundlärarexamen intiktning fritidshem
Efter examen kan du börja arbeta som grundlärare i fritidshem och lärare inom ämnet musik.
Som grundlärare i fritidshem har du mycket goda chanser att få jobb i stora delar av landet både på ett och fem års sikt enligt Arbetsförmedlningens prognoser - Yrkeskompassen.
Efter en tid i arbetet kanske du känner att du vill utvecklas i din roll. Ett nästa steg för dig kan då vara att till exempel bli handledare för studenter som gör VFU på fritidshem, bli arbetslagsledare, förstelärare, utvecklingsledare eller lekterapeut.
Karriärvägar som kräver ytterligare högskolestudier
Om du vill byta till en tjänst med ledningsansvar eller specialisera dig, men ändå bygga vidare på din lärarexamen och din erfarenhet i yrket, kan du efter påbyggnadsstudier på högskola bli rektor eller biträdande rektor på en skola, speciallärare eller specialpedagog.
Vill du jobba som handläggare eller utredare inom kommun eller statlig verksamhet med frågor om som rör skola eller barn och unga kan du välja att studera ett masterprogram, exempelvis Masterprogram i barn- och ungdomsvetenskap.
Forska om barn och unga
Efter avslutad masterexamen är du behörig att söka till forskarutbildning i barn- och ungdomsvetenskap. Som forskare har du möjlighet att fördjupa dig och undersöka frågor som just du är särskilt intresserad av.
-
Kontakt
Programansvarig
Om du har frågor om innehållet i programmet kontakta programansvarig lärare Anna-Lena Ljusberg.
Kursadministratörer
Om du har frågor om till exempel webbregistrering, gruppindelning eller information på lärarplattformarna Athena kontakta kursadministratören för din termin:
Termin 1 & 2: Norah Shagir
Termin 2, 3, 5 & 6: Emma Lundhag
Termin 4: Malin Vestin
Studie- och karriärvägledning
För vägledande frågor om till exempel karriär efter studierna eller om du behöver särskilt pedagogiskt stöd under studietiden eller vill diskutera studieplanering kontakta vår studie- och karriärvägledning.