Reklam och PR II, kurspaket, 30 hp

Om utbildningen

Terminen består av fyra kurser som fördjupar och utvecklar ditt kunnande inom strategisk Reklam och PR: tillämpningar och samhällsrelevans. Fokus ligger på strategi ur en organisations perspektiv och ur andra samhällsaktörers perspektiv. Bland andra tas relationella perspektiv som utgångspunkt för att behandla strategiskt tänkande. Terminen ger således ett granskande perspektiv på organisatorisk kommunikation i syfte att främja ett kreativt, reflekterat förhållande till Reklam och PR.

(Reklam och Pr II överlappar till viss del med Företagsekonomi II, dessa kurser kan inte tas med i samma examen:

Reklam & PR: Fortsättningskurs i marknadsföring och Företagsekonomi: Marknadsföring II.

Reklam & PR: Fortsättningskurs i management och Företagsekonomi: Organisation II)

Om ämnet: Reklam och PR

Reklam och PR

Reklam och PR är en viktig och central del av en organisations uppträdande på en marknad; utvidgat kan man säga att reklam och PR utgör den kommunikativa delen av en organisations framträdande i samhället. Reklam och PR är på det viset en dominerande och angelägen del av samhällets och organisationers funktionssätt i en marknadsekonomi. Du får genom studier av reklam och PR en djupare förståelse för de processer och strategier som ligger bakom all marknadskommunikation. Du får även kunskap om den lagstiftning som rör marknadskommunikation samt förståelse för samband med andra intressenter som till exempel organisationer, ideella föreningar och konsumenter.

Marknadskommunikation inkluderar både samhällsinformation och kommersiellt betingade budskap. Det kan röra sig både om enkla meddelanden och komplicerade kommunikationssituationer internt eller externt i en organisation. Studier av reklam och PR tar avstamp i organisationers inre liv och i människors vardag. Fokus ligger på kommunikation och konsumtion, båda två inkluderade i strategisk planering eller organisatoriska områden inom privata eller offentliga sektorn.

(Reklam och PR I och II överlappar till stor del med Företagsekonomi I och II).

ARBETSMARKNAD Kunskaper i ämnet reklam och PR ger dig tillgång till en bred arbetsmarknad, inom det privata näringslivet, den offentliga sektorn och ideella organisationer. Studerar du reklam och PR kan du till exempel arbeta som creative director, marknadskommunikatör, PR strateg, marknadschef, pressansvarig etc.

EXAMEN su.se/examen

Om intresseområdet: Medier och kommunikation

Vi lever i ett samhälle där kommunikation blir allt viktigare. Inom intresseområdet Medier och kommunikation kan du bland annat studera journalistik där du lär dig samhällsgranskning och dokumentärt berättande. Vill du följa och förstå mediernas utveckling i det snabbt förändrade medielandskapet studerar du medie och kommunikationsvetenskap. Är du mer orienterad åt att arbeta med kommunikation mot marknaden studerar du reklam och PR.

De här utbildningarna gör dig konkurrensmässig på en mängd olika områden inom medier och kommunikation.

Utbildningsansvarig institution

Företagsekonomiska institutionen