Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Kommunikation och lärande i naturvetenskaplig undervisning i grundskolans förskoleklass och årskurs 1-6

Kursen behandlar relevant ämnes- och ämnesdidaktisk teori för undervisning i naturvetenskapliga ämnen i grundskolans årskurs F-3 och 4-6.

Kurssida UM2034
Foto: Mostphotos

Kursen behandlar relevant ämnes- och ämnesdidaktisk teori för undervisning i naturvetenskapliga ämnen i grundskolans årskurs F-3 och 4-6. Särskilt fokuserar kursen på undervisningens syften, klassrumskommunikation, naturvetenskapligt språkbruk, styrdokument och bedömning utifrån ämnesdidaktisk forskning.

Relaterat till planering och organisering av undervisning samt bedömning i grundskolans tidigare år fokuseras följande områden:

  • Organismers livscykler
  • Livets utveckling och mångfald
  • Människokroppen och hälsa samt sexualitet, samtycke och relationer
  • Materials egenskaper
  • Astronomi med fokus på solsystemets himlakroppar och deras rörelser
  • Elektriska kretsar
  • Modeller och representationer som stöd för lärande och som didaktiskt stöd i undervisningen
  • Dokumentationsformer för lärande
  • Ämnesdidaktiska verktyg som stödjer kommunikation för lärande

Kursen kräver tillgång till dator, webbkamera, mikrofon samt internetuppkoppling.

Kursen kan tillgodoräknas

Om du senare söker och antas till grundlärarprogrammet 4-6 så kan den här kursen tillgodoräknas:

  • Kursen är en del av fyra (totalt 30 hp) för tillgodoräknande inom grundlärarprogrammet 4-6.

För dig som redan är verksam lärare kan del 1-4 (30 hp), efter prövning, ligga till grund för utökad behörighet.

För mer information om tillgodoräknande och utökad behörighet kan du kontakta våra studievägledare: studievagledning.did@su.se.