Föreläsning om integration av unga med invandrarbakgrund nu tillgänglig online
SOFI-forskarna Jan O. Jonsson och Carina Mood presenterade nyligen sina forskningsresultat vid en föreläsning på Kungliga Vetenskapsakademien. Deras forskning fokuserar på integrationen av barn och ungdomar med invandrarbakgrund i svenska skolor.
Jonsson och Moods forskning visar bland annat att elever med utländsk bakgrund generellt har ett starkare skolengagemang och högre ambitioner jämfört med sina svenskfödda kamrater. Trots vissa utmaningar för nyanlända elever visar studien att integrationen i skolor går bättre än många tror.
Projektet IntegrateYouth syftar till att förstå de grundläggande frågorna rörande integration bland unga, och hur den varierar mellan fem länder (Norge, Sverige, England, Tyskland och Nederländerna). Vi använder den stora enkätstudien CILS4EU med data om unga av både utländsk och svensk bakgrund.
Forskningen vid avdelningen levnadsnivå inkluderar studier av individers levnadsvillkor, social stratifiering och ekonomisk och social ojämlikhet. Här studeras hur levnadsförhållanden i samhället ser ut idag för både vuxna och barn samt hur levnadsnivån i samhället har förändrats över tid och mellan generationer.