Många arbetskraftsinvandrare har höga löner, men var femte saknar inkomst
En ny studie om arbetskraftsinvandring till Sverige visar att var femte invandrare från tredjeland saknar inkomst, trots att de har arbetstillstånd. Studien, som omfattar perioden 2000–2023, belyser både framgångar och allvarliga utmaningar för arbetskraftsinvandrare.
En omfattande studie om arbetskraftsinvandring till Sverige från tredjeland, av Erik Sjödin vid Institutet för social forskning vid Stockholms universitet och Mattias Engdahl, forskare i nationalekonomi vid IFAU, ger en djupare insikt i arbetskraftsinvandrarnas situation på arbetsmarknaden. Studien bygger på data gällande de som varit folkbokförda från perioden 2000–2023 och lyfter fram både framgångar och betydande utmaningar.
En central upptäckt är att medan de flesta arbetskraftsinvandrare klarar sig väl och har inkomster som överstiger kärnarbetskraftens, finns det en stor grupp som inte har några förvärvsinkomster alls. Denna grupp utgör en femtedel av arbetskraftsinvandrarna som kommit efter 2008 års reform.
– Det mest överraskande fyndet är att en så pass stor andel av de som kommit hit för att arbeta inte har några synliga inkomster, säger Erik Sjödin. Vi kan bara spekulera i hur denna grupp försörjer sig, eftersom de heller inte får bidrag i någon större utsträckning.
En liberal reform med oväntade konsekvenser
2008 års reform av arbetskraftsinvandringen, som ofta beskrivs som en av världens mest liberala regleringar, ändrade fokus från statlig prövning av behovet av arbetskraft till arbetsgivares efterfrågan. Det ledde till en markant ökning av arbetskraftsinvandrare, men har också fört med sig oväntade utmaningar.
– Regleringen är designad för att möta behovet av arbetskraft och möjliggöra försörjning. Men när en så stor del av arbetskraftsinvandrarna står utan inkomst, måste vi ställa oss frågan om systemet verkligen fungerar som det är tänkt, säger Erik Sjödin
Behov av ökade kontroller
Ett viktigt resultat av studien är att regleringen, som har setts över flera gånger sedan 2008, behöver skärpas ytterligare för att säkerställa att alla arbetskraftsinvandrare arbetar i enlighet med sina arbetstillstånd. Erik Sjödin lyfter fram behovet av ökad kontroll av invandrarnas arbetssituation:
– Det är nödvändigt att vi kan följa upp och säkerställa att arbetstillstånden inte bara är ett formellt krav, utan också att de som kommer hit för att arbeta verkligen har sysselsättning som möjliggör försörjning.
Arbetskraftsinvandringens dubbla natur
Studien visar även på de framgångarna för många arbetskraftsinvandrare. De flesta som kommit efter reformen har etablerat sig väl på arbetsmarknaden, ofta med högre inkomster än den inhemska arbetskraftens snitt. Samtidigt har många av dem börjat arbeta på arbetsplatser där majoriteten av de anställda också är utrikes födda.
Sjödin betonar dock att den dubbla naturen i arbetskraftsinvandringen är något som måste beaktas framöver:
– Det är tydligt att arbetskraftsinvandrare både fyller viktiga luckor i arbetsmarknaden och att en del är i utsatta positioner. Vi behöver ett system som bättre kan fånga upp båda dessa aspekter.
Framtiden för arbetskraftsinvandringen
Forskarna rekommenderar att svenska myndigheter ser över och förstärker sina mekanismer för uppföljning av arbetskraftsinvandrares anställningar och inkomster. En av de viktigaste frågorna för framtiden är att säkerställa att alla invandrare som kommer till Sverige under arbetskraftsinvandringssystemet verkligen får möjlighet att försörja sig i Sverige
– Vi behöver en mer tillförlitlig kontroll och uppföljning av arbetskraftsinvandringen. Det är inte hållbart att så många saknar inkomster, samtidigt som de har arbetstillstånd, avslutar Erik Sjödin.
2008 års reform av arbetskraftsinvandring
Reformen från 2008 gjorde det betydligt lättare för arbetsgivare att rekrytera arbetskraft från länder utanför EU/EES. Den tidigare statliga arbetsmarknadsprövningen, som avgjorde behovet av arbetskraft, avskaffades och arbetsgivarens efterfrågan blev avgörande. Reformen, ibland kallad världens mest liberala, tillät att arbetstillstånd gavs baserat på anställningserbjudanden, så länge villkoren motsvarade svenska kollektivavtal och försörjningskraven uppfylldes. Målet var att öka tillgången till arbetskraft och stödja ekonomisk tillväxt
Läs mer
Senast uppdaterad: 30 september 2024
Sidansvarig: MD