Vad är grejen med Vasaloppet, Isak Lidström?

En klassiker inom svenska idrottsevenemang, Vasaloppet, fyller hundra år i år. Vi har pratat med Isak Lidström, idrottshistoriker, om vasalopp, historia och skidsportens pionjärer.

Isak Lidström, idrottshistoriker. Foto: Anders Ståhlberg/Stockholms universitet
Isak Lidström, idrottshistoriker.

Vad är grejen med Vasaloppet?

Det är kontinuiteten. Vasalopp ställs sällan in. Och kontinuiteten fanns med som idé redan då det första Vasaloppet organiserades 1922. Då såg man Vasaloppet som en återupprepning av den färd som Gustav Eriksson Vasa och de två dalkarlarna gjorde 400 år tidigare.

Berätta om skidsportens historia och samiska pionjärer?

När skidsporten startar som organiserad sport vid slutet av 1800-talet ansågs samerna som läromästare inom skididrott. Det var samer som dominerade tävlingarna och de var också de första stora skidstjärnorna fram till 1900-talets början.

Hur ser din egen forskning ut idag?

Nu ägnar jag mig åt att skriva ansökningar och skriver samtidigt artiklar om bollspel före den moderna tävlingsidrottens uppkomst. Det handlar om perioden 1500-tal till 1800-tal, en tid då idrotten utfördes mer spontant än idag. Den moderna idrotten är långt mer organiserad och byråkratiserad.

Vilken tid tror du att Gustav Eriksson Vasa kan ha haft under sitt Vasalopp?

Det gick nog långsamt. Om man utgår från jubileumsvasan, som gick nyligen, då man åkte med 1922 års utrustning så gick det ganska trögt för skidlöparna. De två dalkarlar, Lars och Engelbrekt, som skulle skida ifatt den flyende Gustav Eriksson Vasa, var erkänt duktiga skidåkare och hade förmodligen gjort bra ifrån i detta sammanhang. Men man tror inte att Vasa själv skidade sträckan utan att han flydde på snöskor. Så för hans del gick det förmodligen långsamt.

Mer information

Isak Lidström är idrottshistoriker och verksam vid Gymnastik- och idrottshögskolan och vid Historiska institutionen, Stockholms universitet.

Han disputerade vid Malmö universitet, 2021, på avhandlingen:

På skidor i kulturella gränsland : Samiska spår i skidsportens historia.

Läs mer om avhandlingen här.