Internt
Denna sida är ett komplement till Stockholms universitets medarbetarwebb för anställda vid Institutionen för geologiska vetenskaper.
Ny på IGV?
Rutiner när du börjar/slutar på IGV (74 Kb)
Vad räknas som bisyssla? När och hur ska det rapporteras? Anställda anmäler själva bisysslor i personalsystemet Primula. Universitetslärare ska göra detta fortlöpande och på eget initiativ. Andra anställda är endast skyldiga att redovisa bisysslor i Primula, om arbetsgivaren begär det.
Via den här länken kan du boka de salarna som IGV har tillgång till.
Anställningsvillkor (friskvård, pension, semester etc)
Här kan du bland annat hitta information om arbetstider, sjukdom och läkarvård, olika typer av ledighet, semester samt försäkringar och pension.
Friskvård
Faktura, inköp och upphandling
Christina Jansson
är institutionens inköpskoordinator och vid frågor som rör inköp eller upphandling av varor eller tjänster kontaktas Christina.
Faktura
Sedan april 2019 finns det en lag (2018:1277) om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling. Detta innebär att alla våra inköp ska endera inhandlas i inköpsportalen, av upphandlade aktörer som vi har avtal med, eller gjord direktupphandling. I inköpsportalen sker betalning i denna, men allt som går utanför detta betalas via faktura. Med en referens till ovan innebär det att våra leverantörer måste skicka en e-faktura i deras ekonomisystem. OBS! Faktura i PDF-format är inte e-faktura.
Universitetet använder Raindance från CGI som e-handelssystem och stödjer de standarder som rekommenderas av SFTI. Vi önskar att i första hand skickas e-fakturor via PEPPOL. Har inte leverantören tillgång till detta, går det att ansluta sig till vår leverantörsportal. Det gör man genom att maila fakturaservice@su.se
Vår PEPPOL är 0007:2021003062
Vår referens är 464000 (annars kommer inte fakturorna fram eller blir fördröjda).
Du kan lägga till ditt namn efter referensen, om detta inte framkommer på annat sätt.
Fakturaadressen behöver även stå med på fakturan, trots att de skickar en e-faktura.
- Stockholms universitet
C8201, 190 87 Rosersberg
Endast i undantagsfall kan vi ta emot en pappersfaktura. Ekonomiavdelningen skriver att sådana fall kan vara om e-faktura skulle innebära risk för röjande av uppgifter som omfattas av sekretess eller om fakturan inte avser ett inköp utan en icke upphandlingsbar avgift. För övriga undantag kontakta administrativ chef Viktoria Arvinge.
Stockholms universitetet har alltid 30 dagars betaltid.
Inköp och Upphandling
Alla inköp ska följa universitetets målsättning för anskaffning. Att det ska ske till rätt pris och ha rätt funktion och kvalitet. Att försöka minimera negativ miljöpåverkan samt att varor produceras under goda förhållanden. Anskaffningen ska ske på ett effektivt och rättssäkert sätt.
Universitetet har fem principer som ska följas:
- Öppenhet – underlag, process och beslut ska vara tydliga
- Proportionalitet – kraven ska vara anpassade till våra behov
- Likabehandling – alla leverantörer ska ges samma möjligheter
- Icke-diskriminering – vi får inte begränsa konkurrensen gentemot leverantörer
- Ömsesidigt erkännande – intyg från andra länder ska accepteras som motsvarande svenska
Befintliga avtal
Stockholms universitet har upphandlat och slutit avtal med många aktörer, som dels finns i inköpsportalen, men även i vår avtalskatalog (observera att alla avtal har ett datum, då de slutar att gälla). Vi kan även använda oss av Kammarkollegiets upphandlade avtal.
Avtal kan vara mot:
- en leverantör
- flera rangordnade leverantörer
- flera leverantörer genom förnyad konkurrensutsättning (behöver kontakta flera samtidigt)
- eller flera leverantörer genom fördelningsnyckel.
Upphandling under 100 000kr
Saknar du avtal på det du behöver köpa in och kostnaden är under 100 000 kr görs en direktupphandling.
- Du gör en marknadsundersökning genom att googla, ringa eller besöka företag.
- Ta kontakt med minst tre stycken, vid ett lägre belopp räcker det med två stycken.
- Be om offerter.
- Upprätta en wordfil där du skriver vad du behöver köpa in, vilka företag du kontaktat, hur du utvärderat dem ”best value for money” och vilken du till slut valde och varför. Detta dokument ska du sedan maila till Christina Jansson.
- Nu kan du göra ditt inköp hos det företag du valt, och de behöver skicka en e-faktura.
Upphandling under 700 000 kr
Här finns det krav om rutiner och dokumentation.
Ta kontakt med Christina Jansson så hjälper hon dig.
Upphandling över 700 000 kr
Här finns det formaliakrav att följa. Ta kontakt med Christina Jansson så hjälper hon dig.
För övrigt, hänvisas till SUs hemsida.
Resor
Övergång från Egencia till Amex GBT
Från 1 november ska alla resor bokas via vår nya resebyrå Amex GBT.
Om du har en pågående resa eller en resa bokad med Egencia i framtiden kan du inte längre komma åt resan i onlinebokningen. Kontakta Egencia via personlig service för hjälp. När du kontaktar Egencia, det är viktigt att påpeka att vi har bytt resebyrå och därför inte kan komma åt onlinesystemet.
Egencias kundservice
Öppettider: måndag–fredag kl. 08.00–17.00, helgfri vardag
Telefon: 08-580 062 72 (Samma nummer för 24h-support).
E-post: customer_service@egencia.se
Stockholms universitet och SJ AB har ett avtal om tjänsteresor med tåg.
Tågbiljetter kan köpas direkt från SJ.
Miljöinformation
Miljöhandlingsplan, rapporter och resestatistik för IGV
Miljöhandlingsplan (95 Kb)
Miljöenkät IGV 2021 (577 Kb)
Resestatistik
IGV number of one-way flights 2015-2021 (85 Kb)
IGV total kg CO2e from flights 2015-2021 (96 Kb)
Resor och möten
Digitala möten och videokonferenser vid universitetet
Inköp och upphandling
- Inköp och upphandling tillhör de områden i universitetets verksamhet som har störst miljöpåverkan. Därför är det viktigt att göra bra miljöval vid inköp.
SUs regler för inköp och upphandling - I Upphandlingshandboken finns information om miljökrav och sociala krav vid upphandling.
- IGV har sedan januari 2023 en policy för hållbara måltider. Policyn gäller både vid catering och representation på restaurang. Policy för hållbara måltider vid IGV (112 Kb) .
Laboratoriearbete
- Vid laboratorie- eller fältarbete med kemikalier finns miljörisker i form av utsläpp till vatten, luft eller mark. Alla som arbetar med kemikalier måste känna till och följa de rutiner som SU och IGV har. Detta gäller i första hand universitetets rutiner för kemikaliehantering samt Säkerhetsföreskrifter (332 Kb) för IGV. Ytterligare information om exempelvis laboratorieavfall samt aktuella dokument finns under Medarbetarwebben/Organisation & styrning/Miljöarbete.
- För att säkerställa att Stockholms universitet följer lagen om transport av farligt gods ska universitets säkerhetsrådgivare för farligt gods kontaktas innan kemikalier transporteras utanför universitetsområdet.
- Jord och andra odlingssubstrat kan föra med sig växtskadegörare. För att förhindra spridning av dessa finns regler för import till Sverige. Information finns på Jordbruksverket. Där kan man även ansöka om undantag vid import för vetenskapligt ändamål.
Energibesparing
För att hålla energiförbrukningen nere, kom ihåg att alltid:
- Släcka ljuset när du lämnar kontoret för lunch eller möte.
- Stänga av apparater och skärmar samt dra ur laddare som inte används.
- Hålla dragskåpen i laboratorierna stängda när de inte används.
- Ta hänsyn till energieffektiviteten vid inköp av ny elektrisk utrustning.
Läs mer om energibesparing här.
Krishantering
Stockholms universitet har en tipstelefon för studenter och medarbetare. Här går det att anmäla brott, hot, trakasserier eller annat rörande säkerheten vid universitetet. Även checklistor för krissitutaioner finns att ladda ner.
Säkerhet och krishantering vid Stockholms universitet
Institutionen har en lokal handlingsplan om en kris eller fara skulle uppstå under arbetet.
Krisplan 2024–2025 (164 Kb)
Riskbedomning IGV 2021–2022 (115 Kb)
Hjärtstartare
Hjärtstartare finns utanför Kristers rum S2 på plan 2. Hjärtstartaren kan vem som helst använda, i väskan finns en tydlig instruktionsbok hur man ska göra samt maskinen.
Information för forskare & doktorander
Information för forskare
Hit vänder dig du som forskare vid Stockholms universitetör för att få råd, stöd, service och support vid publicering av doktorsavhandlingar och forskningsdata.
Open Access på Stockholms universitet
Svenska forskare som är anställda vid statligt drivna universitet har i uppdrag att dela med sig av sina forskningsresultat på ett tillgängligt sätt.
Rutiner för externfinansierad forskning
Här kan du läsa om processer rörande extern forskningsfinansiering för dig som är prefekt, administrativ chef och enskild forskare.
Rutiner för externfinansierad forskning
Stöd med koordinering av EU-ansökningar och projekt
Forskningsstöd erbjuder en erfaren forskningskoordinator som kan bistå forskare med att koordinera stora EU-ansökningar.
Utlysningsöversikter
Här lägger Avdelningen för forsknings- och samverkansstöd upp alla nya utlysningsöversikter.
Avdelningen för forskningsstöd
Information för doktorander
Doktorandhandbok (på engelska)
Övrigt
Arbestmiljö, lab säkerhet & riskanalys
Institutionens ekonomi, styrdokument & övriga dokument
Medarbetarwebben
På medarbetarwebben ska du kunna hitta all information för dig som anställd och även information om interna utbildningar, kurser och föreläsningar inom olika områden.
Stockholms universitets medarbetarwebb
Stockholms universitets medarbetarkalender
Stockholms universitets medarbetarnotiser
Webbadministratör
webmaster@geo.su.se
Stockholms universitets larmnummer är tillgängliga dygnet runt: (08) 16 22 16 och (08) 16 42 00.
Senast uppdaterad: 30 maj 2024
Sidansvarig: Institutionen för geologiska vetenskaper