Högre seminarium: Nya rön och metoder för bedömning av språkutveckling hos flerspråkiga barn
Seminarium
Datum: torsdag 20 oktober 2022
Tid: 15.00 – 16.30
Plats: C 307, Institutionen för lingvistik
Välkommen till ett högre seminarium där vi gästas av Ute Bohnacker, professor i lingvistik vid Uppsala universitet och docent i nordiska språk. Seminariet hålls på svenska.
Titel
Nya rön och metoder för bedömning av språkutveckling hos flerspråkiga barn i Sverige
Sammanfattning
I denna presentation rapporterar jag rön från ett pågående större forskningsprojekt (BiLI-TAS) som kartlägger utvecklingen av språkkunskaper i muntlig produktion och förståelse hos 4-7-åriga svenskspråkiga barn med arabiska, turkiska eller tyska som hemspråk. Vad kan anses vara typisk språkutveckling hos flerspråkiga i den åldern? Jag tar upp utmaningar, framsteg och bakslag med att ta fram lämpliga bedömningsmetoder. Sedan gör jag några nedslag i resultaten för fonologisk bearbetning (nonordsrepetition), ordförrådsutveckling, berättelseförmåga, samt föräldraenkäter. Hur bör de flerspråkiga barnens testresultat tolkas? Hur kan de hjälpa oss att bättre identifiera barn med atypisk språkutveckling, så att de kan få de stödinsatser som behövs? Resultaten har relevans för logopedisk praxis.
– Ute Bohnacker
Om Ute Bohnacker
Ute Bohnacker har en bakgrund som lärare i tyska och teman som språkutveckling, språkinlärning och flerspråkighet har alltid varit centrala för henne. Hennes forskning om den systematiska inverkan av ordföljd och diskurspragmatik i ett förstaspråk och andraspråk på ett tredje språk har bidragit till teoribildning inom den internationella andraspråksforskningen.
MAIN – bedömningsinstrument för muntlig berättarförmåga
Tillsammans med Natalia Gagarina har Ute Bohnacker drivit utvecklingen av Multilingual Assessment Instrument for Narratives (MAIN), ett vetenskapligt förankrat bedömningsinstrument för muntlig berättandeförmåga hos barn. Idag används det världen över i olika språk och diverse kulturella kontexter.
Forskningsprojekt om barns flerspråkighet
Sedan 2014 leder Ute Bohnacker ett tvärvetenskapligt projekt om barns flerspråkighet i en svensk kontext (BiLI-TAS). Forskargruppen kartlägger språkutvecklingen hos svenskspråkiga barn med arabiska, turkiska eller tyska som hemspråk. Målet med projektet är att ta fram bättre bedömningsmetoder och referensdata, samt att identifiera typiska utvecklingssteg och kliniska markörer för avvikande utveckling (språkstörning). Resultaten har direkt relevans både för teoribildning inom flerspråkighet och för logopedisk praxis.
Kontakt
Välkommen att kontakta oss om du har frågor om seminarieverksamheten. Har du behov av teckenspråkstolk, vänligen meddela oss i förväg.
Anna Sjöberg, doktorand
anna.sjoberg@ling.su.se
Carla Wikse Barrow, doktorand
carla.w.barrow@ling.su.se
Senast uppdaterad: 18 oktober 2022
Sidansvarig: Institutionen för lingvistik