Utbildning i barns språkutveckling för lärare och samhällsvetare
Nu kan fler vidareutbilda sig inom barns språkutveckling. En inriktning på masterprogrammet vänder sig speciellt till lärare och samhällsvetare.
Institutionen för lingvistik har sex olika forskningsområden varav barns språkutveckling är ett. Där finns två inriktningar: barns språkutveckling för språkvetare och barns språkutveckling för lärare och samhällsvetare.

– Intresset för de här frågorna ökar både bland professionella som jobbar med barn och bland befolkningen i stort. Våra kvälls- och distanskurser lockar många och vi ser en tillströmning av studenter med annan studiebakgrund än den rent språkvetenskapliga, säger Tove Nilsson Gerholm, docent i lingvistik och ansvarig för programmet.
Vi vill öppna upp för fler att ta del av det som vi lingvister är experter på
Tove Nilsson Gerholm
Förutom fördjupande kurser i barns språkutveckling ges också kunskaper och färdigheter i grundläggande lingvistisk teori och metod.
– Vi öppnar upp för många yrkesgrupper att ta del av det som vi lingvister är experter på, nämligen hur språk är uppbyggt, skillnader och likheter mellan olika språk, vad vi vet om språkets ursprung evolutionärt, till exempel i relationen till andra arters kommunikationssystem, släktskap mellan olika språkfamiljer och, inte minst, hur barn tillägnar sig språket och omgivningens roll i den processen, säger Tove Nilsson Gerholm.

Vill stärka samhällets kunskaper om språk
Tiden vi lever i ställer språkvetenskapen inför nya utmaningar. Den muntliga vardagskommunikationen har flyttat in i sociala medier och blivit skriftspråk, utan att följa etablerade skriftspråkliga normer. Engelskan får allt starkare fäste inom barn- och ungdomskultur och i en grupp skolbarn finns ofta många olika språk representerade. Allt detta innebär extra utmaningar för barn som på ett eller annat sätt har svårigheter med språket, menar Tove Nilsson Gerholm:
– De som når dessa barn först och bäst är de som jobbar i förskolor och skolor. Men för att kunna hjälpa någon till ett rikare språkligt liv behöver man själv vara insatt i hur ett språk är uppbyggt och förstå hur inlärningsprocessen kan stöttas. Det finns ett stort behov av att stärka samhällets kunskaper om detta och där kan vår utbilning vara till hjälp.
Masterprogrammet i barns språkutveckling vänder sig till lärare och samhällsvetare som haft en språkvetenskaplig inriktning på sitt examensarbete på grundnivå och som önskar fördjupa dessa kunskaper. Inriktningen för språkvetare tar emot studenter med kandidatexamen i lingvistik eller logopedi.
Anmälan till höstterminen 2025 öppnar 17 mars.
Masterprogram i barns språkutveckling för lärare och samhällsvetare
Senast uppdaterad: 7 mars 2025
Sidansvarig: Institutionen för lingvistik