Ingela Holmström befordrad till professor i teckenspråk
Ingela Holmström blev nyligen befordrad till professor i teckenspråk med inriktning mot tvåspråkighet. Hon blev därmed Sveriges andra döva professor.
Foto: Sören Andersson
Ingela Holmström är verksam vid Institutionen för lingvistik, dit hon kom 2014 efter att ha disputerat i pedagogik vid Örebro universitet. Sedan dess har hon arbetat med en mängd olika forskningsprojekt vid institutionen.
– Mina främsta forskningsintressen handlar om hur språk förekommer och används i interaktion mellan människor, speciellt i undervisningssammanhang. Särskilt intresserar jag mig då för svenskt teckenspråk, och när det gäller flerspråkighet även för andra länders teckenspråk, säger Ingela Holmström.
Två- och flerspråkighet i fokus
Just tvåspråkighet och flerspråkighet – där svenskt teckenspråk är ett av språken – har Ingela ofta haft i fokus. Fram till förra året ledde hon projektet Mulder om döva nyanländas flerspråkiga situation i Sverige.
– Det var ett mycket spännande och givande projekt där vi genererade mycket nya kunskaper om döva migranters språk.
Just nu arbetar Ingela Holmström tillsammans med universitetslektor Krister Schönström, som leder projektet LäsTecken. Det handlar om döva barns läsinlärning med hjälp av teckenspråkets handalfabet.
– Vi samarbetar då med tre av Specialpedagogiska skolmyndighetens specialskolor för döva och hörselskadade, där vi bland annat samlar in data genom videoinspelningar när förskoleklasserna och deras lärare använder sig av ett nyutvecklat tvåspråkigt undervisningsmaterial.
Jag vill gärna fortsätta studera döva barns och ungdomars språk
– Det är Dag Lindeberg som leder detta projekt, och vi håller på att utveckla ett testmaterial som ska användas med forskningspersonerna efter en genomförd pilotstudie, säger Ingela Holmström.
Framöver hoppas Ingela kunna fördjupa sig mer inom språkpolitik.
– Och jag vill gärna också fortsätta studera döva barns och ungdomars språk och språkanvändning i skolsammanhang!